Iranian Agriculture News Agency

معاون توسعه بازار بورس کالا عنوان کرد:

معامله 5 تن پسته در دومین روز کاری در بورس کالا

سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران گفت: در روز نخست سه تن و در روز دوم حدود 2 تن پسته در بورس کالای ایران معامله شد.

معامله 5 تن پسته در دومین روز کاری در بورس کالا

 علیرضا ناصرپور، سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا به معامله سه تن پسته در روز نخست و حدود دو تن پسته در روز دوم معاملات این محصول اشاره کرد و گفت: قیمت پایه برای خرید این محصول در نظر گرفته نشده است.

وی ادامه داد: برای آغاز این معاملات پسته فندقی در دو سایز ۳۰-۲۸ و ۳۲-۳۰ به عنوان دارایی پایه و طبق استانداردهای تعریف شده در بورس کالای ایران در نظر گرفته شده که مبنای تحویل محصول به مالکان "گواهی سپرده" خواهد بود.

ناصر‌پور افزود: در بورس پسته، تضمین معامله وجود دارد و همه افرادی که امروز در این بورس محصول خود را فروختند، فردا پول خود را دریافت خواهند کردند، البته در یک تا دو هفته آینده معامله آتی نیز آغاز خواهد شد؛ ما توقع داریم پسته تولیدی داخل در طول سال در بورس پسته، خرید و فروش شود.

سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران با بیان اینکه هم‌اکنون پذیرش دو انبار در استان کرمان و در شهرستان های زرند و سیرجان انجام شده است، گفت: این انبارها محصول باغداران پسته‌کار را برای صدور گواهی سپرده کالایی طبق ضوابط و استانداردهای تعیین شده تحویل می گیرند. البته تعداد انبارها در سایر استان‌ و شهرستان‌های پسته‌خیز به مرور افزایش خواهد یافت؛ همچنین در استان‌های خراسان و سمنان امکان تحویل گیری محصول باغداران توسط انبارهای تحت کلید بورس فراهم خواهد شد که در این زمینه درخواست هایی در دست بررسی است.

وی تصریح کرد: در دنیا هیچ بورسی وجود ندارد که پسته در آن، چه به صورت «گواهی سپرده» و چه به صورت «قرارداد آتی» معامله شود. امید‌می‌رود در آینده به یک مرجع کشف قیمت بین‌المللی برای زعفران و پسته تبدیل شویم. ما تلاش داریم نقش اساسی در قیمت‌گذاری درباره  این محصولات را در سطح بازارهای جهانی داشته باشیم.

سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران فعالیت های انجام شده و در حال اجرا برای ترغیب کشاورزان را برگزاری کلاس‌ها و برنامه‌های آموزشی در استان‌های کرمان و خراسان عنوان کرد و ادامه داد: همچنین شرکت‌های کارگزاری نیز دوره‌های آموزشی برای آشناکردن فعالان بازار، ترتیب داده‌اند.

وی با بیان اینکه معاملات گواهی سپرده که در بورس صورت می‌گیرد و مزایایی را در اختیار صادرکنندگان قرار می‌دهد، گفت: مزیت مهم آن کشف قیمت است و این مزیت بسیار خوبی برای بازارهای صادرات‌محور است.

ناصرپور ادامه داد: از دیگر مزایای معاملات گواهی سپرده پسته عدم احتمال "نکول" تعهدات معامله و دریافت به موقع پول از سوی کشاورزان است. صادرکنندگان به کمک معاملات گواهی سپرده پسته این اطمینان خاطر را دارند که می توانند پسته را با کیفیت استاندارد و مورد تایید بورس از انبارها تحویل گرفته و تعهدات صادراتی خود را به موقع ایفا کنند.

سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران با تاکید بر اینکه به دلیل نگهداری پسته در انبارهای استاندارد، هیچگونه افت وزنی در محصول اتفاق نمی افتد و استانداردهای اعلامی به طور کامل رعایت می شود، گفت: صادرکنندگان می‌تواند با خیال آسوده به فعالیت های صادراتی خود بپردازند و دغدغه‌ای در زمینه‌ی کیفیت محصولات تحویلی از انبارهای مورد تایید بورس نخواهند داشت.

وی در پایان گفت: برای مالکان گواهی سپرده کالایی اعم از باغدار و صادرکننده بستر مقرراتی توثیق و تامین مالی پیش بینی شده به طوریکه به دلیل ماهیت اوراق بهادار بودن گواهی سپرده کالایی، این امکان وجود دارد که با توثیق آن نزد بانک نسبت به اخذ تسهیلات به پشتوانه آن اقدام کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید