Iranian Agriculture News Agency

اکبری خبر داد:

تولید نهاده‌ مدیریت آفت زیتون برای نخستین بار در کشور

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات گفت: با توجه به تولید نهاده برای مدیریت آفت زیتون در داخل کشور و قیمت ارزان‌تر آن، آفت مگس زیتون در کشور کنترل شده و آسیب جدی به باغات زیتون وارد نشده است.

تولید نهاده‌ مدیریت آفت زیتون برای نخستین بار در کشور

علی‌مراد اکبری معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا درباره وضعیت آفت مگس زیتون گفت: خوشبختانه امسال توانستیم نهاده‌ای که برای مدیریت این آفت لازم است و در سال‌های گذشته از خارج از کشور وارد می‌شده را با همکاری سه شرکت داخلی تولید و باقیمت پایین‌تر از قیمت واردات آن در بازار در اختیار باغداران قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه نهاده مبارزه با مگس زیتون به‌اندازه کافی برای کنترل این آفت در اختیار  سه استان (گیلان، زنجان و قزوین) قرارگرفته است، افزود: باغداران می‌توانند به هر میزانی که نیاز داشته باشند از طریق این سه شرکت خریداری کنند.

اکبری با تأکید بر اینکه در حال حاضر آفت مگس زیتون در کشور مدیریت‌شده است، افزود: سه استان قزوین، زنجان و گیلان بیشتر درگیر این آفت هستند؛ در سال جاری نیز در این سه استان به دلیل شرایط آب و هوایی (زمستان معتدل) شاهد افزایش جمعیت مگس زیتون نسبت به سال گذشته بوده‌ایم.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات از مشکلات اساسی در مهار مگس زیتون در استان گیلان و شهرستان رودبار را وجود تعدادی از واحدهای مسکونی (ویلا باغ) عنوان کرد و گفت: خوشبختانه با همکاری سازمان حفظ نباتات استان گیلان و شهرستان رودبار چند اکیپ برای مدیریت این آفت در این ویلا باغ‌ها وارد عمل شدند و این آفت در باغ‌ویلاهای این شهرستان مدیریت شد. همچنین بخشی از شهرستان رودبار استان گیلان دارای مناطق صعب‌العبور است که برای مهار مگس زیتون از پهپادها استفاده شد و این روند همچنان ادامه دارد.

وی استفاده از پهپاد برای مدیریت مهار آفت مگس زیتون را مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: درصورتی‌که با این آفات در این مراکز و مناطق مبارزه نمی‌شد جمعیت این آفات برای سال آینده بعد حفظ می‌شد.

اکبری با اشاره به اینکه میزان مشارکت باغداران در استان‌های زنجان و قزوین برای مبارزه با این آفت بسیار خوب بوده است، گفت: با توجه به این نوع شیوه مدیریت در این استان‌ها، این الگو برای مدیریت سایر آفات نیز  قابل توصیه است. خوشبختانه امسال باغداران گیلانی نیز مدیریت خوبی را انجام دادند.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات با تأکید بر اینکه تا حد زیادی آفت مگس زیتون مدیریت‌شده و آسیب جدی به باغات زیتون وارد نشده است، گفت: اگر بتوانیم برای سال آینده جمعیت آفات زیتون را مدیریت کنیم و با توجه به اقدامات انجام‌شده کاهش خسارت را در سال آینده خواهیم داشت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید