Iranian Agriculture News Agency

در گفتگو با ایانا اعلام شد:

نهضت انتقال دانش به پهنه‌های کشاورزی توسط 7700 مروج

معاون علمی و فناوری موسسه آموزش و ترویج کشاورزی گفت: اراضی کشاورزی کشور به 7 هزار و 700 پهنه تقسیم شده است و برای هر پهنه یک مروج مسئول پهنه در نظر گرفته‌شده که درنهایت 7 هزار و 700 نفر مروج مسئول پهنه مستقیم با بهره‌برداران پهنه خود در ارتباط است.

 نهضت انتقال دانش به پهنه‌های کشاورزی توسط 7700 مروج

حسین نوری معاون علمی و فناوری موسسه آموزش و ترویج کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا، بابیان اینکه از سال 96 شبکه مدیریت دانش برای انتقال آخرین اطلاعات بخش کشاورزی به‌ویژه مباحث تحقیقاتی به بهره‌بردار شکل گرفت، گفت: دانش بخش کشاورزی از ارشدها به معین‌ها و از معین‌ها به مروجین مسئول پهنه و نهایت به‌صورت چهره به چهره تا سطح مراکز دهستان در اختیار بهره‌برداران قرار می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه پژوهشگران و مروجان ارشد اعضای هیات علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج هستند که بیش از 20 سال سابقه کار کابردی و در عرصه دارند، افزود: عرصه فعالیت پژوهشگران و مروجان ارشد ملی است و در سال 96 تعداد آنان 50 نفر بوده که در سال گذشته به 100 نفر افزایش پیداکرده است.

معاون علمی و فناوری موسسه آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: این 100 نفر در پنج کارگروه آبیاری و سامانه آبیاری، زراعت، باغبانی، دام طیور و آبزیان و منابع طبیعی و آبخیزداری فعالیت می‌کنند و هر کارگروه نیز یک دبیر دارد.

نوری بابیان اینکه لایه دوم محققان معین (اعضای هیات علمی و یا غیر هیات علمی) مراکز تحقیقات در سطح استان‌ها، مؤسسات و مراکز ملی هستند که در سطح استان‌ها فعالیت می‌کنند، افزود: تعداد محققان معین از حدود 500 نفر در سال 96 شروع شد و در سال 98 به 1402 نفر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه اراضی کشاورزی کشور به 7 هزار و 700 پهنه تقسیم شده است، ادامه داد: لایه سوم مرویجین مسئول پهنه هستند که برای هر پهنه یک مروج مسئول پهنه در نظر گرفته‌شده که درنهایت 7 هزار و 700 نفر مروج مسئول پهنه مستقیم با بهره‌برداران  پهنه خود در ارتباط است.

معاون علمی و فناوری موسسه آموزش و ترویج کشاورزی اظهار کرد:  1400 مرکز جهاد دهستان در کشور فعال است که به ازای هر مرکز دهستان (مراکز خدمات کشاورزی سابق) یک محقق معین حضور دارد و ممکن است یک دهستان چند پهنه با توجه به وسعت آن دهستان داشته باشد. همچنین هر محقق معین موظف است حداقل یک‌بار در ماه به مرکز جهاد کشاورزی مراجعه کند.

وی با اشاره به اینکه محقق معین، در صورت تخصص خود جوابگو بهره‌برداران خواهد بود و در غیر این صورت در مراجعه بعد با همکار یا محقق مدعو به پهنه برای پاسخ مراجعه می‌کند، گفت: نهضت انتقال دانش، اثربخشی خوبی را در دو سال گذشته داشته است.

نوری در پایان تصریح کرد: فعالیت‌های زیادی برای بالنده‌تر شدن مدیریت دانش برای انتقال اطلاعات در حال اجرا است؛ در کشورمان قابلیت افزایش تولیدات بخش کشاورزی با افزایش عملکرد کمی و کیفی و نه افزایش سطح تا دو برابر  امکان‌پذیر است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید