Iranian Agriculture News Agency

اکبرشاهی اعلام کرد:

واکسیناسیون 3 میلیون و 371 هزار قطعه طیور بومی در روستاها علیه بیماری نیوکاسل

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور گفت: از 30 میلیون و 405 هزار دز واکسن تحویلی به ادرات کل دامپزشکی استان‌ها، تعداد 3 میلیون و 371 هزار و 451 قطعه طیور بومی بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه GIS در روستاها علیه بیماری نیوکاسل واکسینه شده اند.

واکسیناسیون 3 میلیون و 371 هزار قطعه طیور بومی در روستاها علیه بیماری نیوکاسل

به گزارش ایانا، علیرضا اکبرشاهی، مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور در رابطه با واکسیناسیون طیور بومی اظهار کرد: با عنایت به برنامه‌ریزی جهت تدوین طرح ملی کنترل و کاهش بیماری نیوکاسل در کشور در سال 98، اجرای طرح واکسیناسیون نیوکاسل در طیور بومی به عنوان بخشی از طرح یادشده، از 5 شهریور  در سطح کشور آغاز شده است.

وی با اشاره به جزئیات اجرای این طرح و میزان واکسیناسیون انجام گرفته تا امروز تشریح کرد: از آنجا که با توجه به برنامه‌ریزی بعمل آمده مقرر شد در طول سال و به فاصله هر 4 ماه یکبار، بیش از 40 میلیون طیور بومی با استفاده از واکسن آشامیدنی مقاوم به حرارت علیه بیماری نیوکاسل واکسینه شوند؛ تاکنون 47 میلیون و 840 هزار دز واکسن از موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی تحویل سردخانه سازمان دامپزشکی کشور شده که در این رابطه میزان 30 میلیون و 405 هزار دز آن به ادارات کل دامپزشکی استان‌ها ارسال شده است.

اکبرشاهی با بیان اینکه فاز نخست اجرای این طرح از ابتدای شهریورماه امسال آغاز و تا پایان مهرماه جاری ادامه خواهد یافت، اعلام کرد: فازهای بعدی در دوره 4 ماهه بعدی انجام خواهد شد.

این مقام مسئول در سازمان دامپزشکی کشور بیان کرد: از میزان واکسن تحویلی به استان‌ها، بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه GIS تعداد  3 میلیون و 371 هزار و 451 قطعه طیور بومی در روستاها علیه بیماری نیوکاسل واکسینه شده اند.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح در استان‌ها با توجه به شرایط ادارات کل دامپزشکی، از طریق قرارداد با بخش خصوصی، اکیپ‌هایی دولتی و همکاری بسیج سازندگی انجام گرفته است، افزود: برگزاری جلسات توجیهی با مسئولان روستاها از جمله دهیاری‌ها و شورای اسلامی بمنظور کسب همکاری در اجرای بهینه طرح از اقدامات ادارات کل دامپزشکی استان‌ها قبل از شروع طرح بوده است.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور، حضور مسئولان این سازمان و مدیران کل دامپزشکی و مسئولان استانی و محلی در اجرای طرح در استان‌ها را پر رنگ برشمرد و اجرای طرح با توجه به نتایج حاصل از اقدام مشابه قبلی را همراه با استقبال مردم و مسئولان عنوان کرد.

به گفته این مقام مسئول در سازمان دامپزشکی کشور، بمنظور کسب حمایت تشکل‌های طیور صنعتی در اجرای این طرح، جلسات متعددی در دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم و محل تشکل‌ها برگزار گردید که با توجه به مباحث مطرح شده و بیان اهمیت اجرای طرح، تشکل‌ها نیز آمادگی خود را جهت مشارکت اعلام کردند.

وی اظهار امیدواری کرد: با توجه به ضرورت استمرار طرح بمنظور محافظت طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل و به تبع آن حفاظت از جمعیت طیور صنعتی کشور و مساعدت هایی که برای ادامه کار انجام خواهد شد، اجرای مراحل بعدی طرح نیز همچون مراحل یادشده محقق شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید