Iranian Agriculture News Agency

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور خبر داد:

کاهش 3 تا 5 مرحله آبیاری مزارع با ارقام جدید پنبه

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور گفت: ارقام جدید پنبه معرفی شده نسبت به ارقام قبلی بین 40 تا 60 روز زودرس‌تر هستند و 3 تا 5 مرحله به آبیاری کمتری نیاز دارند.

کاهش 3 تا 5 مرحله آبیاری مزارع  با ارقام جدید پنبه

قربانعلی روشنی رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا، از معرفی 2 رقم جدید پنبه در ماه‌های آینده خبر داد و گفت: 8 رقم پنبه آماده معرفی است که در حال حاضر باید اجازه نامگذاری برای 2 رقم توسط کمیته رقم صادر شود و پس از آن از این ارقام رونمایی خواهد شد.

وی افزود: 2 رقم "پرتو" و "تابان" نیز با همراهی سازمان انرژی اتمی در شش ماهه اول سال جاری و با به کارگیری فناوری صلح‌آمیز هسته ای پس از 13 تا 14 سال پژوهش، رونمایی شد.

روشنی از ویژگی‌های ارقام معرفی شده را مقاومت نسبت به خشکی، شوری و مقاومت به بیماری قارچی عنوان کرد و افزود: این موسسه تحقیقاتی تاکنون دانش فنی تمامی ارقام معرفی شده خود را به بخش خصوصی واگذار کرده است.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور با اشاره به اینکه در سال تاسیس این موسسه (1375) عمدتا سه رقم تجاری ساحل، ورامین و بختگان کشت می‌شده است، افزود: رقم ساحل در مناطق ساحلی با 180 هزار هکتار بیشترین سطح زیر کشت را داشت و پس از آن رقم ورامین و رقم بختگان در رتبه های بعدی قرار داشتند.

وی ادامه داد: رقم ساحل که در گذشته بیشترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده بود، در حال حاضر دیگر کشت نمی‌شود؛ زیرا کشاورزان به دلیل زودرسی و عملکرد بالاتر ارقام جدید، علاقه به کشت رقم ساحل نشان نمی‌دهند.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور با تاکید بر اینکه در گذشته برای تولید یک رقم 13 سال زمان لازم بوده است، افزود: در ابتدای تشکیل موسسه، متوسط معرفی هر رقم جدید 4 سال بوده که در حال حاضر هر 8 ماه یک رقم جدید معرفی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه تاکنون 13 رقم معرفی‌شده است، ادامه داد: رقم‌های جدید برای معرفی باید ویژگی‌های منحصربه‌فردی نسبت به ارقام متداول تجاری قبل داشته باشند.

روشنی ادامه داد: مقایسه "عملکرد پتانسیل متوسط" در طول چند سال نسبت به "پتانسیل ارقام" در گذشته و مقایسه "پتانسیل به پتانسیل" نشان می‌دهد که حدود 3 تن افزایش عملکرد داشته‌ایم. همچنین اکثر ارقام نسبت به ارقام قبلی بین 40 تا 60 روز زودرس‌تر شده‌اند و 3 تا 5 مرحله به آبیاری کمتری نیاز دارند.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور با تأکید بر اینکه اکثر ارقام جدید، قابلیت برداشت به‌صورت مکانیزه (ماشینی) را دارند، افزود: همچنین کشاورزان در صورت کشت ارقام جدید به مدیریت‌های زراعی کمتری نیاز دارند و همچنین کشت دوم راحت‌تری خواهند داشت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید