Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس:

توسعه بیمه با شفاف سازی بیمه گری محقق می شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، آگاهی بخشی از روند بیمه گری، مفاد قرارداد های بیمه ای و چگونگی پرداخت غرامت به خسارت محصولات کشاورزی را، راهکار توسعه بیمه در بین جامعه کشاورزی این استان می داند.

توسعه بیمه با شفاف سازی بیمه گری محقق می شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، محمد مهدی قاسمی در ستاد بیمه محصولات کشاورزی استان فارس که با حضور علی نیاز ابراهیمی عضو هیئت مدیره صندوق بیمه کشور تشکیل شده بود، با تاکید بر حمایتی بودن بیمه کشاورزی توسط دولت و انتظار بر فراگیری آن، افزود: اطلاع رسانی در خصوص مفاد قرارداد های بیمه ای و تنویر افکار کشاورزان می تواند اعتماد بهره برداران را به بیمه کشاورزی افزایش و مشارکت آنان را جلب کند .

وی تصریح کرد: تحلیل و آسیب شناسی از قرار داد های بیمه ای منعقده شده طی سالیان گذشته و کشف دلایل عدم پرداخت غرامت به محصولات بیمه شده و خسارت دیده موجب بهبود روند بیمه گری و بیمه پذیری محصولات کشاورزی می شود.

قاسمی اظهار کرد: ترویج و تبلیغ در حوزه بیمه کشاورزی به منظور توسعه آن باید در دستور کار صندوق بیمه محصولات کشاورزی باشد و برای این موضوع می توان از تمامی ظرفیت های موجود مانند صدا و سیما، روزنامه ها، تشکل های کشاورزی، فضای مجازی و توانمندی های جهاد کشاورزی با بهره گیری از مروجین پهنه استفاده کرد و هزینه داد.

به گفته وی به منظور رسیدن به نقاط مد نظر در سیاست های کلان دولت و صندوق بیمه محصولات کشاورزی اقدامات ارزنده و علمی فراوانی مانند راه اندازی سامانه های اطلاعاتی، بررسی فنولوژی گیاهی و شناسایی ریسک های کشاورزی انجام شده تا خدمت رسانی به کشاورزان موثر تر انجام شود.

پوشش عامل خطر خشکسالی در افزایش سطح بیمه موثر است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه ۸۰ درصد اراضی کشاورزی این استان با استفاده از چاه های کشاورزی مشروب می شوند، گفت: چاه های کشاورزی در فارس متاثر از خشکسالی بوده که خسارات آن قابل پیش بینی و محاسبه است، برنامه ریزی جهت تحت پوشش قرار دادن عامل خطر خشکسالی و ایجاد تعرفه خاص آن موجب توسعه و استقبال از بیمه محصولات کشاورزی می شود.

قاسمی در ادامه با اعلام اینکه سرما زدگی محصولات کشاورزی در اردیبهشت ماه نزدیک به یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان خسارت به بار آورده است، افزود: پرداخت خسارت سرما زدگی محصولات کشاورزی بیمه شده به جهت ترویح فرهنگ بیمه باید در اولویت باشد همچنین این خسارت مانند خسارت سیل تمامی زحمات و محصول کشاورزان را از بین برده است لذا پرداخت خسارت سرما زدگی به کشاورزان فاقد پوشش بیمه ای در دستور کار پیگیری این سازمان است.

وی با تاکید بر توجه ویژه به کاشت محصولات راهبردی خصوصا دانه روغنی کلزا و پیگیری اجرای این سیاست در سطح کل نظام، بیان کرد: صندوق بیمه محصولات کشاورزی باید حمایت از کاشت کلزا را در اولویت خود قرار داده و پرداخت خسارت کشاورزان کلزا کار را عملیاتی و اجرایی کند.

استان فارس در بخش بیمه کشاورزی همواره پیشرو بوده و در شاخص هایی نظیر تعداد قرارداد، سطح بیمه ، درصد تحقق برنامه، آموزش و ترویج ، اختصاص نیروی انسانی کارآمد و نظارت در ردیف برتر کشور قرار دارد. 

گسترش جغرافیایی، تنوع اقلیمی، تنوع محصولات تحت پوشش بیمه ، تعداد بیمه گزاران و وقوع مستمر و مکرر عوامل خطر قهری در این استان ، انجام امور بیمه کشاورزی را با حساسیت و اهمیت دوچندان مواجه کرده است.

در حال حاضر عملیات بیمه کشاورزی در استان فارس، در حوزه عمل ۵۴ شعبه بیمه ای ، توسط بیش از ۲۱۲ نفر کار گزار بخش خصوصی با ساماندهی کارگزاران بیمه گر در قالب ۹ شرکت خدمات بیمه ای و تحت نظارت مستقیم ۱۳ نفر ناظر مقیم در حال انجام است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید