Iranian Agriculture News Agency

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان خواستار شد:

مشارکت مردم در اجرای پروژه‌های منابع طبیعی

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: مردم استان سمنان با ایجاد تشکل‌ها و تعاونی‌ها مسئول اجرای پروژه‌های منابع طبیعی شوند.

مشارکت مردم در اجرای پروژه‌های منابع طبیعی

به گزارش خبرنگار ایانا در سمنان، فرهاد عبدالشاه از مردم این استان خواست در قالب تشکل‌ها و تعاونی‌ها، مسئول اجرای پروژه‌های منابع طبیعی به‌عنوان پیمانکار طرح‌های ساده در حوزه‌های آبخیز محل زندگی خود را بر عهده بگیرند.

وی با تشریح بند ب ماده 29 احکام دائمی برنامه‌های توسعه اظهار داشت: بر اساس این بند، امکان واگذاری اجرای برخی طرح‌ها به مردم در قالب تشکل‌ها و تعاونی‌ها میسر می‌شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌‌های بند ب ماده 29 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه گفت: واگذاری کارهای اجرایی به تعاونی‌ها و تشکل‌های محلی کمک زیادی به گسترش مشارکت‌های مردمی و پایدار نمودن پروژه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری می‌کند.

عبدالشاه ضمن بیان اینکه می‌بایست برای اجرای بهتر امور از ظرفیت تشکل‌های مردمی استفاده کرد، افزود: بهترین شیوه در این راستا تشکیل تعاونی‌ها و انجمن‌های صنفی در بخش‌های مختلف منابع طبیعی و آبخیزداری است تا بتوان با مدیریت مناسب شرایط لازم را برای ورود مردم و بهره‌برداران در این بخش فراهم نمود.

وی افزود: بخشی از پروژه‌های منابع طبیعی با بهره‌برداران ارتباط مستقیم دارد و ازآنجاکه نیاز به دانش خاص، تجهیزات یا ماشین آلات پیچیده وجود ندارد، امکان واگذاری این طرح‌ها به مردم فراهم‌شده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان خاطرنشان کرد: برای تحقق این امر نیاز به مشکل‌سازی داریم و با توجه به اینکه تقریباً در همه شهرستان‌های استان حداقل یک تعاونی فراگیر منابع طبیعی وجود دارد، امکان واگذاری امور ساده به مردم فراهم است.

عبدالشاه عنوان کرد: اگر این تعاونی‌ها وقت بیشتری به امر یادشده اختصاص دهند و 2 نیروی تحصیل‌کرده در حوزه منابع طبیعی را به کار بگیرند، می‌توانند برای اجرای برخی طرح‌ها به عنوان پیمانکار منابع طبیعی پای‌کار بیایند و برای اجرای پروژه‌ها با این اداره کل به‌صورت مستقیم قرارداد منعقد کنند.

وی تصریح کرد: برای این امر آمادگی لازم وجود دارد و تنها لازم است یک سازماندهی در سطح محلی انجام گیرد تا اداره منابع طبیعی از طریق برگزاری مناقصه و یا به طور مستقیم با تشکل‌ها و تعاونی‌ها وارد مذاکره و قرارداد شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید