Iranian Agriculture News Agency

مشکل تامین آب مورد نیاز کشت کشاورزان چهارباغ ورامین حل می شود

کارگروه آب و کشاورزی استان تهران بعد از دو سال وقفه برگزار و اعضا در مورد راه حل مشکل اجرای سیستم های نوین آبیاری در اراضی منطقه چهارباغ شهرستان ورامین و تامین آب مورد نیاز کشت کشاورزان چهارباغ بحث و تبادل نظر کردند.

مشکل تامین آب مورد نیاز کشت کشاورزان چهارباغ ورامین حل می شود

به گزارش ایانا در استان تهران، این جلسه با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان، عضو هیئت مدیره آب منطقه ای استان، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، وزارت نیرو، تعاونی آب بران و سایر اعضا در محل استانداری تهران برگزار شد.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با بیان اینکه این کارگروه بعد از دوسال وقفه تشکیل جلسه داده است، گفت: کارگروه آب و کشاورزی موضوع ماده 6 آیین نامه اجرائی ماده 7 قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی است که به حل مسائل و مشکلات در حوزه آب و خاک کمک شایانی خواهد کرد.

ذوالفقاری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در ابتدای این جلسه اظهار داشت: از 187 هزار هکتار زمین های کشاورزی استان تهران حدود 65 درصد به سامانه های آبیاری نوین مجهز است که سالانه پنج الی شش هزار هکتار هم به این میزان افزوده می شود.

وی با بیان اینکه عزم این سازمان برای مکانیزه کردن آبیاری مراتع، مزارع و باغات کشاورزی جزم است افزود: تجهیز هر هکتار از این زمین ها به طور میانگین نیازمند حدود 15 میلیون تومان اعتبار است که 13میلیون تومان آن به صورت بلاعوض از سوی جهاد کشاورزی پرداخت می شود و جهاد کشاورزی اعتبار تامین منابع را در اختیار دارد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

ذوالفقاری اضافه کرد: علاوه بر 13 میلیون تومان که به صورت بلاعوض به ازای هر هکتار به کشاورزان در این زمینه کمک می شود، نقشه برداری اراضی، مطالعه و طراحی شرکت های مشاور و انتخاب نوع سامانه آبیاری نیز با توجه به الگوی کشت به صورت رایگان انجام می شود.

وی گفت: آبیاری تحت فشار موجب صرفه جویی در مصرف آب به میزان 300 میلیون مترمکعب و افزایش بهره وری از آبیاری به میزان 65 درصد می شود.

ذوالفقاری یکی از مهمترین عوامل بی میلی کشاورزان برای تجهیز اراضی خود به سامانه های نوین را پروانه نداشتن برای بهره برداری از آب در اختیار بیان کرد و گفت: برای نمونه در منطقه چهارباغ ورامین چهار هزار و 500 هکتار زمین در اختیار 50 کشاورز است که مجوز از امور آب ندارند و این عامل مهمی برای مکانیزه نشدن آبیاری مزارع آنان به شمار می رود.

رییس سازمان در خصوص منطقه چهارباغ ورامین اظهار داشت: در سال های گذشته و پیش از سال1360، بخش اعظمی از اراضی به کشاورزان منطقه جنوب ورامین موسوم به چهارباغ به صورت گروه های مشاعی (33گروه) و در سطح حدود 4500هکتار واگذار شده است.

وی ادامه داد: یکی از نکات مثبت این اراضی قطعات بزرگی است که عملیات کاشت، داشت و برداشت در آن با راندمان بالا انجام می شود. متاسفانه چاه های حفرشده در این منطقه اغلب فاقد پروانه بهره برداری بوده و اجرای سیستم های آبیاری نوین امکان پذیر نیست.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران در خصوص اجرای سیستم های نوین آبیاری در اراضی منطقه چهار باغ شهرستان ورامین اظهار داشت: طبق سند آمایش سرزمینی، دشت ورامین شامل شهرستان های ورامین، پاکدشت، پیشوا، قرچک به عنوان قطب کشاورزی استان تهران محسوب می شوند؛ چراکه 40درصد کشاورزی استان نیز در این منطقه واقع شده است.

وی افزود: به علاوه با توجه به وضعیت خاص دشت ورامین و وقوع پدیده فرونشست در این منطقه باید مشکل آب در این محل حل شود.

راه حل مشکل اجرای سیستم های نوین آبیاری در اراضی منطقه چهارباغ شهرستان ورامین در این جلسه توسط اعضا بحث و بررسی و مقرر شد درخواست متقاضیان حقآبه درقالب بررسی چاه های فاقد پروانه توسط آب منطقه ای تعیین تکلیف شده و جهاد کشاورزی نیز سیستم های نوین آبیاری را در این اراضی اجرا کند.

هم چنین اعضا در خصوص مشکلات تامین سوخت موتور پمپ های کشاورزی به ویژه حاشیه رودخانه شور وشیرین نیز که به گفته مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، کشاورزان منطفه چهارباغ با عدم آبدهی چاه ها به سراغ این رودخانه می روند، تصمیم گیری شد.

بررسی ایستگاه های پمپاژ ثانویه آبیاری تحت فشار و موضوع مجوز برق و طولانی شدن زمان رسیدگی و مشکلات مربوطه، بررسی و اتخاذ تصمیم پیرامون تکمیل و بهره برداری ایستگاههای پمپاژ 12 گانه شبکه کانال محمدیه و نظام بهره برداری و تشکیل شرکت تعاونی آب بران رودخانه کن در شهرستانهای اسلامشهر و ری و تهران از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه بود.

هم چنین نحوه بهره برداری از بندهای انحرافی حوزه شهرستان فیروزکوه و دماوند حوضه حبله رود ( لزور و شادمهن و حصار بن و سیمین دشت و پیرده و نمیر و سیاه بند) و شبکه های مربوطه و سد خاکی درده مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید