Iranian Agriculture News Agency

پورداد اعلام کرد:

طرح ملی گندم بنیان در اولویت کار مراکز تحقیقات استان خوزستان است

مدیر طرح ملی گندم بنیان وزارت جهاد کشاورزی با بیان این مطلب که وظیفه‌مندی برای مراکز تحقیقات استان در این پروژه یک تکلیف است اظهار کرد: طرح ملی گندم بنیان باید جزو اولویت‌های مراکز تحقیقات استان باشد.

طرح ملی گندم بنیان در اولویت کار مراکز تحقیقات استان خوزستان است

به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان، پورداد مدیر طرح ملی گندم بنیان وزارت جهاد کشاورزی گفت: این پروژه برای اولین بار در سال 96 و در فاز تحقیقاتی و در سال زراعی 98-97 در فاز آموزشی و ترویجی اجرا شد که در آینده و در سال زراعی 99-98 نیز در فاز توسعه در استان خوزستان اجرا خواهد شد.

وی هدف از اجرای این طرح را افزایش 30 درصدی در تولید و عملکرد گندم برشمرد و افزود: هم‌گرایی و تعامل میان دست‌اندر کاران این طرح یکی از اهداف مهم این پروژه در تمام استان‌های هدف و بخصوص در استان خوزستان بوده است.

پورداد در ادامه گفت: نتایج بدست آمده از تحقیقاتی که در جهت توسعه این طرح در سال زراعی 99-98 شامل استفاده از ارقام پرپتانسیل، کشت روی پشته، تغذیه متعادل و کامل و مدیریت بیماری‌های گندم می‌باشد.

مدیر طرح ملی گندم بنیان وزارت جهاد کشاورزی ضمن اشاره به 3 برنامه کاری دیده شده در این طرح یادآور شد: برنامه کاری تحقیقاتی، آموزشی و ترویجی و برنامه کاری توسعه پروژه از مهمترین برنامه‌های کاری طرح ملی گندم بنیان در استان هستند.

همچنین در بخش دیگری از این جلسه سهرابی معاون مجری طرح ملی گندم بنیان وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: میانگین 3 ساله گندم آبی در خوزستان 4 تن و 430 کیلوگرم است که امیدواریم با اجرای این طرح بتوانیم این میزان را به 6 تن و 500 کیلوگرم افزایش دهیم.

وی همچنین ساختار این پروژه را ساختاری مشارکتی برشمرد و افزود: مشارکت کشاورزان، کارشناسان، مدیران، محققان و مجموعه تولیدکنندگان ماشین‌آلات کشاورزی در این پروژه را امری بدیهی و مهم است.

سهرابی رعایت تناوب زراعی را از موارد مهم در افزایش عملکرد در این طرح عنوان کرد و گفت: از جمله موارد دیگری که در افزایش عملکرد گندم در این طرح می‌توان به کاربرد کود حیوانی، مدیریت بقایای گیاهی، افزایش مواد آلی خاک اراضی و ترویج فعال، پویا و اثرگذار اشاره کرد.

معاون مجری طرح ملی گندم بنیان وزارت جهاد کشاورزی در پایان اظهار کرد: در سال‌های اول این طرح در شهرستان‌هایی که دارای کشاورزان پیشرو بودند اجرا شد که با توسعه این طرح و در پایان دوره 4 ساله این پروژه در تمام شهرستان‌های استان به اجرا در خواهد آمد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید