Iranian Agriculture News Agency

کیخسرو چنگلوایی:

250 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی با کشت برنج در استان خوزستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از 250 میلیون دلار صرفه جویی برنج از طریق کشت برنج در استان خوزستان خبر داد.

250 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی با کشت برنج در استان خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان، کیخسرو چنگلوایی رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در جلسه هم‌اندیشی برنامه‌ریزی برداشت، بازرگانی و محصولات جایگزین برنج اظهار کرد: سیلی که در فروردین 98 در استان اتفاق افتاد، 213 هزار هکتار از اراضی کشاورزی را زیر آب برد و بیش از 4 هزار و 600 میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان خسارت وارد کرد.

وی افزود: این سیل علی‌رغم تمام خساراتی که به کشاورزی استان وارد کرد فرصت مناسبی را برای کشت تابستانه به وجود آورد که کشاورزان باید این فرصت را مغتنم شمرده و از آن در جهت کشت بهتر استفاده بهینه کنند.

چنگلوایی در ادامه ضمن اشاره به برداشت محصول برنج در استان یادآور شد: برنجی که امسال از مزارع استان برداشت خواهد شد، ارزشی در حدود 5 میلیارد تومان خواهد داشت که 3 هزار و 200 میلیارد تومان از این میزان از اراضی که تا چند ماه پیش زیر آب بوده‌اند حاصل می‌شود و این در حالی است که اگر بخواهیم این میزان برنج را ورد کشور کنیم 25 میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت.

وی اظهار کرد: در حال حاضر 29 هزار خانوار در زمینه تولید برنج در استان فعالیت می‌کنند که با توجه به این ظرفیت می‌توان گفت شالیزارها بزرگترین کارگاه تولیدی کشور محسوب می‌شوند.

رییس سازمان جهاد کشاوزی خوزستان همچنین اذعان داشت: سال گذشته سطح زیر کشت محصولات تابستانه در استان 158 هزار هکتار بوده که این میزان در سال جاری با رشد 125 درصدی به 357 هزار هکتار با ارزشی معادل 9 هزار و 200 میلیارد تومان افزایش یافت که 4 هزار و 200 میلیارد تومان از این میزان محصول از اراضی سیل‌زده استان برداشت می‌شود.

وی در ادامه با بیان این مطلب که در برداشت محصول برنج، گندم و کلزا نباید تاخیر ایجاد شود عنوان کرد: بخش زیادی از شالیزارهای استان به کشت کلزا و گندم اختصاص خوهد یافت و تاخیر در کشت گندم کاهش 10 درصدی محصول را به همراه خواهد داشت.

چنگلوایی در ادامه علاوه بر نیاز به ادوات جدید کشت برنج در استان بر پیگیری مجوز صادرات برنج استان تاکید کرد و گفت: برای شهرستان یک محقق معین در رابطه با کشت کلزا پس از برنج در مزارع در نظر گرفته شود.

وی در پایان ضمن تاکید بر آموزش کارشناسان پهنه در ارتباط با کشت کلزای پس از شلتوک و آموزش کمباین‌داران گفت: می‌توان از ظرفیت‌های بخش خصوصی در زمینه خشک‌کن‌ها استفاده کرد همچنین در تلاشیم میزان آب‌بها برای برنج‌کاران در مناطق سیل‌زده نسبت به سال گذشته تغییری نکند و برای کشت گندم نیز ازکشاورزان سیل‌زده آب‌بها دریافت نشود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید