Iranian Agriculture News Agency

قاسمی نژاد :

برنج مهمترین محصول تابستانه استان خوزستان است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به این مطلب که پس از گندم، برنج از مهمترین محصولات راهبردی است گفت: برنج مهمترین محصول تابستانه استان خوزستان به شمار می‌رود.

برنج مهمترین محصول تابستانه استان خوزستان است

به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان، محمد قاسمی‌نژاد معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در جلسه هم‌اندیشی برنامه‌ریزی برداشت، بازرگانی و محصولات جایگزین برنج اظهار کرد: سالانه بین 600 تا 700 هزار هکتار از مزارع کشور زیر کشت برنج می‌رود.

وی با بیان این مطلب که کشت برنج در استان خوزستان رشد چشمگیری داشته است عنوان کرد: در 9 ساله اخیر 60 هزار هکتار و امسال 206 هزار هکتار از مزارع استان به زیر کشت برنج رفت که در این زمینه شاهد رشد 292 درصدی در کشت این محصول بودیم، همچنین در همین مدت تولید برنج از 291 هزار تن به 970 هزار تن افزایش داشته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه گفت: امسال 24 شهرستان در استان خوزستان برنج کشت کرده‌اند که 80 درصد این محصول در شهرستان‌های شوشتر، اهواز، حمیدیه، شوش، دشت‌آزادگان، هویزه و باوی و 20 درصد باقی‌مانده در 17 شهرستان دیگر استان کشت شده است.

وی عمده ارقام کشت شده را در استان 93 درصد عنبر و نجفی و 17/6 درصد چمپا عنوان کرد و افزود: 190 هزار هکتار از اراضی استان به صورت مستقیم و 15 هزار هکتار به صورت نشایی کشت شده و همچنین 116 هزار هکتار از این اراضی به صورت مرسوم، 90 هزار هکتار به صورت خشکه کاری و 255 هکتار نیز به صورت تیپ آبیاری شده‌اند.

قاسمی‌نژاد در ادامه از جمله اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه کشت برنج را پبشنهاد اصلاح الگوی کشت و جایگزینی محصولاتی مانند ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای، دانه‌های روغنی، سورگم و حبوبات، توسعه روش خشکه‌کاری، اعمال آبیاری تناوبی، اعمال قطع آبیاری شبانه، توسعه و اجرای روش‌های نوین آبیاری تی‌تیپ و برگزاری کلاس‌های آموزشی ترویجی برشمرد.

وی ضمن اشاره به هزینه تمام شده هر کیلوگرم برنج در استان خاطرنشان کرد: امسال قیمت تمام شده برای هر کیلوگرم برنجی که به روش مستقیم کشت می‌شود 38 هزار و 687 ریال و قیمت تمام شده برای هر کیلوگرم برنج نشایی 46 هزار و 180 ریال خواهد بود و جهت تنظیم بازار داخلی در هنگام برداشت ترخیص برنج از مبادی ورودی(بنادر) انجام نخواهد شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این مطلب که باید از تمام ظرفیت واحدهای خشک‌کن در استان و استان‌های مجاور استفاده کرد یادآور شد: برداشت و آماده‌سازی زمین برای کشت‌های پاییزه در استان باید به سرعت انجام شده و همچنین کشت کلزا در اراضی شالیکاری توسعه یابد.

وی در پایان ضمن اشاره به جایگزینی کلزا در مزارع شالی پس از برنج گفت: پس از کشت شلتوک 16 هزار هکتار از اراضی شالی استان به زیر کشت کلزا خواهد رفت.

  

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید