Iranian Agriculture News Agency

اسفندیاری پور در گفتگو با ایانا خبر داد:

پیش‌بینی تولید ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم در سال زراعی 99-98

کشاورزان از بذور لیبل‌دار استفاده کنند

مجری طرح گندم گفت: برای سال زراعی جدید 6 میلیون هکتار کشت گندم خواهیم داشت که از این میزان پیش‌بینی می‌کنیم 14 میلیون و 500 هزار تن گندم برداشت شود.

پیش‌بینی تولید  ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم در سال زراعی 99-98

اسماعیل اسفندیاری پور مشاور وزیر و مجری طرح گندم در گفتگو با خبرنگار ایانا، اعلام کرد: امروز ۳ مهرماه با کشت گندم در روستای داربسر بوکان استان آذربایجان غربی به صورت نمادین، کشت پاییزه گندم در سال زراعی 99-98 در کشور آغاز شد.

وی خاطرنشان کرد: در این فصل تا پایان آذر ماه به مدت حدود 100 روز کار کشت و کار گندم در اقلیم های مختلف ادامه خواهد داشت و اوایل دی خاتمه می یابد.

اسفندیاری پور گفت: در برنامه سال زراعی جدید، کشت گندم در ۲ میلیون هکتار اراضی آبی و ۴ میلیون هکتار اراضی دیم برنامه‌ریزی شده که مجموعاً ۶ میلیون هکتار کشت گندم خواهیم داشت و این برنامه به استانها هم ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه هدف گذاری ما برای تولید گندم در سال زراعی جدید ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن است، تصریح کرد: برای تحقق این هدف، ۴۷۰ هزار تن بذر گندم برای کشت آماده و در حال فرآوری است تا در دسترس کشاورزان قرار گیرد.

مجری طرح گندم به کشاورزان توصیه کرد:  کشاورزان از بذور لیبل دار و استاندارد که تحت نظارت موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی  و با همکاری معاونت بهبود گیاهی استان ها و شرکت‌های بخش خصوصی تولید شده، استفاده کنند.

اسفندیاری پور خاطرنشان کرد: به آن دسته از کشاورزان که از بذور خود مصرفی استفاده می کنند توصیه می‌کنیم بذر را بوجاری کرده و سموم ضد عفونی مناسب منطقه خود را با مشورت کارشناسان حفظ نباتات مناطق و کارشناسان پهنه استفاده کنند.

وی تاکید کرد: کشاورزان از کشت بذر بدون بوجاری پرهیز کنند تا عملکرد قابل قبولی به دست آورند.

اسفندیار پور با اشاره به اینکه خطی کارها به اندازه کافی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: کشاورزان می توانند خطی کار، عمیق کار و کشت کارهای مختلف مورد نیاز خود را از طریق سازمان جهاد کشاورزی استانها و با دریافت وام از این سازمان ها تهیه کنند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: کود مورد نیاز توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تامین شده و اولویت توزیع آن با مناطقی است که کشت را زودتر شروع کردند.

مشاورز وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با شزوع بارندگی‌های پاییز گفت: از نظر میزان بارندگی با مشورتی که با سازمان هواشناسی داشتیم از اواسط مهرماه به بعد بارندگی های خوبی در غرب و شمال غربی کشور اتفاق می‌افتد به همین منظور کشت و کارهای خشکه کاری هم در همین ایام تدریجاً کار خود را شروع کنند تا به محض بارندگی، استقرار بوته در مزارع را داشته باشیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید