Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تاکید کرد:

سند سازگاری با کم‌آبی، نقشه راه توسعه استان است

میزگرد تخصصی با موضوع «سند سازگاری با کم‌آبی» با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و جمعی از مدیران استانی و شرکت‌های تابعه وزارت نیرو و کارشناسان به اهداف، چشم‌انداز و چگونگی اجرای این سند پرداخته شد.

سند سازگاری با کم‌آبی، نقشه راه توسعه استان است

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان جنوبی، غلامرضا قوسی در این نشست سند سازگاری با کم آبی را نقشه راه برای توسعه استان دانست و گفت: از این طریق می‌توان درآمد و جمعیت را حفظ و از طرفی جلوی تخریب منابع پایه را گرفت و تولید پایدار را گسترش داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی یکی از سیاست‌های اصلی جهاد کشاورزی را توسعه کشاورزی پایدار و دانش محور دانست و افزود: در این زمینه آب حرف اول را می‌زند و بهره‌وری از آب سیاست اصلی وزارت جهاد کشاورزی است.

وی عنوان کرد: در سند سازگاری با کم آبی، برنامه‌ها و پروژه‌های زیادی بر اساس بهره‌وری آب در بخش کشاورزی تنظیم شده است که به دو بخش پروژه‌های زیربنایی و سازه‌ای مانند آب و خاک و آبخیزداری و پروژه‌های غیرسازه‌ای مانند ارتقای تولید محصولات زراعی، باغی، دامی و پرورش ماهی تقسیم شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: قرار نیست اشتغال، تولید و امنیت غذایی به خطر بیفتد یا سطح زیرکشت محصولات کشاورزی توسعه یابد اما باید برنامه‌ریزی کنیم کارآیی مصرف آب در بخش کشاورزی افزایش یابد.

وی با اشاره به وجود ۶ هزار و ۲۵۲ رشته قنات در استان یادآور شد: میزان آب قابل استحصال این قنوات ۲۵۰ میلیون مترمکعب است که می‌تواند ۲۵ درصد اراضی کشاورزی را آبیاری کند.

وی ادامه داد: اعتقاد داریم قنات یک منظوره نیست بلکه آب شرب جمعیت، دام و فعالیت‌های کشارزی را تامین می‌کند از طرفی سازه‌ای با کمترین هزینه است که آب ارزان با کیفیت را در اختیار قرار می‌دهد.

قوسی یکی از محدودیت‌های تولید در استان را کیفیت منابع آبی دانست و گفت: بخش زیادی از آب چاه‌های کشاورزی شوری بالای یکهزار دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه طرح‌های تجهیز و نوسازی اراضی سنتی و اصلاح و بازسازی خاک در دستور کار جهاد کشاورزی است اظهار داشت: در بخش کشاورزی همان نگاهی که به آب داریم باید به خاک هم داشته باشیم چراکه نقش خاک از آب کمتر نیست.

وی با اشاره به ارتقای تولید محصولات زراعی و باغی به عنوان پروژه‌های غیرسازه‌ای گفت: افزایش ماده آلی خاک، اصلاح الگوی کشت، توسعه کشت‌های نشایی، استفاده از ارقام و گونه‌های اصلاح شده، اصلاح تاریخ کاشت از بهاره به پاییزه، اصلاح آرایش کشت و آموزش و ترویج و افزاش ضریب مکانیزاسیون در راستای ارتقای تولید محصولات در دستور کار قرار دارد.

قوسی، اصلاح الگوی کشت باغی و توجه به باغ‌های مزیت‌دار را از دیگر سیاست‌های جهاد کشاورزی در استان دانست و اظهار داشت: محصولات استراتژیک استان مقاوم با کم آبی و دارای ارزش اقتصادی بالاست که سبب افزایش درآمدی مردم روستاها شده است.

وی گفت: توسعه کشت‌های گلخانه در طرح سازگاری با کم آبی هدفگذاری شده است که در این زمینه نهضت گلخانه‌ای و اجرای ۶۰ هکتار سطح گلخانه در استان برنامه ریزی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: تاکنون برای ۳۰ هکتار کشت گلخانه‌ای متقاضی اعلام آمادگی کرده و مجوز دریافت کرده‌اند، در کنار این توسعه گلخانه‌های کوچک مقیاس نیز مدنظر است که در کنار سایر مشاغل می‌تواند مبنای درآمدی باشد.

وی به اجرای طرح سایبان در استان اشاره کرد و افزود: این طرح سه تا چهار درجه دما را کاهش، موجب افزایش کیفی و کمی محصول و جلوگیری از تبخیر آب خواهد شد.

قوسی بیان کرد: نهضت پرورش ماهی از دیگر برنامه‌های جهاد کشاورزی در استان است، در این زمینه جزو چهار استان نخست در اخذ مجوز پرورش ماهی تیلاپیا هستیم.

وی اضافه کرد: چاه‌های کم بازده که شوری آب آن بالاست هدف‌گذاری شده تا به عنوان استخرهای دو منظوره برای پرورش ماهی استفاده شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به تفاهم‌نامه سازمان شیلات ایران با استانداری خراسان جنوبی، تاکنون ۷۴۷ باب استخر ماهی‌دار شدند، ۳۰۰ هزار قطعه بچه ماهی گرمابی در اختیار استان قرار گرفت و مقرر شد ۵۰۰ هزار قطعه بچه ماهی تیلاپیا نیز در اختیار استان قرار بگیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی در این زمینه تاکید کرد: استانداری برای پرداخت تسهیلات برای ایجاد سایبان و پنل خورشیدی استخرهای دو منظوره اعلام آمادگی می‌کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید