Iranian Agriculture News Agency

کشاورز:

تشکل‌ها باید میدان‌دار کشاورزی قراردادی باشند

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: ما باید به دنبال یک نقشه راه باشیم و دولت باید شرایط را به گونه ای مهیا کند که تشکل ها میدان‌دار عرصه کشاورزی قراردادی باشند.

تشکل‌ها باید میدان‌دار کشاورزی قراردادی باشند

به گزارش خبرنگار ایانا، عباس کشاورز معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در نشست تخصصی کشاورزی قراردادی که امروز در سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران برگزار شد، اظهار کرد: وظیفه دولت کمک به سرعت بخشیدن به کشاورزی قراردادی است.

وی، صنعتی شدن کشاورزی را کلید توسعه دانست و تاکید کرد: ما از ابتدای سال در کشاورزی بحران هایی را پشت سر گذاشتیم که بدون صنعتی شدن نمی‌توان به این بحران ها و مشکلات نظم داد و این معضلات را حل کرد.

کشاورز با اشاره به ضرورت حذف مقررات زائد و اصلاح برخی رفتارهای سیاسی گفت:  در کشاورزی قراردادی کارخانه ها با بخش کشاورزی مرتبط  هستند و نیازمند ورود بخش صنعت در این زمینه نیست.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت کشاورزی قراردادی در تولید کالاهای اساسی اذعان کرد: در زمینه کالاهای اساسی باید مدل قراردادی آن را از کالاهایی مانند گوجه فرنگی، پیاز و سیب زمینی جدا کنیم و صنایع و بخش های مختلف آن را باید جداگانه در نظر بگیریم.

وی با تاکید بر این که اجرایی شدن کشاورزی قراردادی باید از طریق تشکل ها انجام شود، تصریح کرد: باید بخش صنعت را با تشکل ها مرتبط کنیم تا بازار منظم شده و همه فراورده های ما صنعتی شوند.

کشاورز با بیان این که محصولات شکر، گندم، شیر، مرغ و برنج جزو گروه اول کالاهای کشاورزی و از اولویت های دولت برای صنعتی شدن هستند، خاطرنشان کرد:  گروه دوم کالاهای کشاورزی، کالاهایی مانند سیب زمینی و گوجه فرنگی، گوشت قرمز و پیاز هستند که از حساسیت کمتری برخوردارند اما به محض کاهش تولید این محصولات در بازار، حساسیت ها بالا می رود.

وی افزود: در خصوص این کالاها مدل کار باید تولید بیش از مصرف داخلی باشد و باید رویکرد صادراتی هم در نظر گرفته شود.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: گروه سوم کالاهای کشاورزی؛ میوه ها، صیفی جات و ماکیان هستند که حساسیت بر روی آنها از گروه دوم نیز کمتر است اما برای این گروه هم باید مدل کشاورزی قراردادی طراحی و تبیین شود.

کشاورز تاکید کرد: غیر از گروه اول کالاهای کشاورزی که بسندگی مهمی دارد ما در شرایط فعلی در مورد گروه ۲ و ۳ کالاهای کشاورزی اضافه تولید داریم.

وی با بیان این که در این دو گروه، چگونگی مدیریت تولید در حد تقاضا حائز اهمیت است، ادامه داد : این که چگونه کشاورزان جیرفت را قانع کنیم بیشتر از سه هزار و ۴۰۰ هکتار پیاز تولید نکنند و یا این که چگونه کشاورزان را راضی و قانع کنیم که به مدیریت تولید عمل کنند از موارد مهم در کشاورزی قراردادی است.

کشاورز در رابطه با کاهش بازارهای صادراتی فعلی گفت: صادرات در سال ۹۷ از سال ها 95 و 96 بیشتر نشد و به نوعی شاهد کاهش تقاضای صادراتی نیز بودیم و لازم است برای تقاضاهای جدید به سمت کشورهای شمال ایران برویم که در پاییز امکان تولید بسیاری از محصولات را ندارند.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: کشاورزی راهی به جز صنعتی شدن ندارد و این راهی است که تمام اروپا پیموده است.

کشاورز با بیان این نکته که باید به دنبال یک نقشه راه برای کشاورزی قراردادی باشیم، خاطرنشان کرد: دولت باید شرایط را به گونه ای مهیا کند که تشکل ها میدان‌دار عرصه کشاورزی قراردادی باشند، باید گروههای هدف را توجیه کنیم و آنها را با سیاست کشاورزی قراردادی همسو و همراه کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید