Iranian Agriculture News Agency

معاون طرح گلخانه ها پیش بینی کرد:

افزایش 3 هزار هکتاری گلخانه‌های سازگار با اقلیم در سال جاری

معاون طرح توسعه گلخانه‌های کشور گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه 270 هکتار گلخانه‌های تابع اقلیم در استان‌های مستعد از نظر آب و هوایی توسعه پیداکرده و پیش بینی می شود برای سال جاری سه هزار هکتار به سطح این گلخانه‌ ها افزوده شود.

 افزایش 3 هزار هکتاری گلخانه‌های سازگار با اقلیم در سال جاری

داریوش سالم پور معاون مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا با اشاره به افزایش سطح گلخانه‌ها در سال‌های اخیر گفت: در حال حاضر سطح گلخانه‌ها در کشور حدود 15 هزار هکتار است که حدود ۹ هزار هکتار آن سهم گلخانه‌های سازگار با اقلیم است.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه 270 هکتار گلخانه‌های تابع اقلیم در استان‌های مستعد از نظر آب و هوایی توسعه پیدا کرده و با توجه به اینکه این‌گونه گلخانه‌ها از نیمه دوم سال فعالیت خود را آغاز می‌کنند در ماه‌های آینده آمار مذکور افزایش خواهد داشت؛ همچنین بر اساس برنامه ابلاغی به استان‌ها، پیش‌بینی می‌شود حدود ۶۰ درصد از برنامه ابلاغی ۵ هزار و ۸۰۵ هکتاری در سال جاری عملیاتی شود که حدود ۶۰ درصد در استان‌های با اقلیم‌های مناسب احداث خواهد شد.

سالم‌پور بابیان اینکه برای سال جاری سه هزار هکتار به سطح گلخانه‌های سازگار با اقلیم و تابع اقلیم افزوده  می‌شود، گفت: به‌تدریج و تا پایان برنامه اقتصاد مقاومتی در سال ۱۴۰۴ به‌صورت پلکانی و با توجه به چالش‌های پیش روی در استان‌های مرکزی و جنوب کشور از قبیل خشکسالی، تغییرات اقلیمی، کاهش کمی و کیفی منابع آبی، بروز عوامل خسارت زا و اجرایی شدن سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در انتقال بخشی از کشت سبزی و صیفی از فضای باز به داخل محیط‌های گلخانه‌ای و کنترل‌شده، این روند توسعه بیشتری داشته باشد.

معاون مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور افزود: برنامه اقتصاد مقاومتی در گلخانه با توجه به‌تناسب اقلیمی استان‌های کشور و امکانات و ظرفیت‌های موجود در استان‌های مختلف از قبیل سابقه کشت محصولات گلخانه‌ای، وجود بازارهای مصرف و امکانات زیربنایی تهیه، تدوین و ابلاغ‌شده است.

وی بابیان اینکه گلخانه های تابع اقلیم با استفاده از سازه‌های فنی و سبک احداث می شود، گفت: این گلخانه ها متناسب با تحلیل میانگین بلندمدت پارامترهای هواشناسی از قبیل میانگین دمای ماهانه، حداکثر و حداقل دما ، رطوبت نسبی  و تابش خورشیدی ماهانه منطقه‌ای، طراحی و اجرا می‌شود.

سالم‌پور با تأکید بر اینکه این گلخانه‌ها با حداقل سرمایه‌گذاری و هزینه، بیشترین بهره‌وری و حجم تولید را در پی دارد، گفت:  این گلخانه‌ها در استان‌های نیمه گرمسیری و گرمسیری کشور ازجمله سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، جنوب فارس، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و همچنین بخش‌هایی از مناطق اصفهان، یزد و استان‌های حاشیه دریای خزر با کمترین هزینه احداث می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به احداث گلخانه‌های طبیعی در کشور اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس پتانسیل‌های اقلیمی کشور مناطقی در کشور وجود دارد که بر اساس پارامترهای آب و هواشناسی در بخش عمده‌ای از سال به‌عنوان گلخانه‌های طبیعی محسوب می‌شوند که از آن جمله می توان به مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان شهرستان‌های چابهار، باهوکلات، عورکی، کهیر، زرآباد اشاره کرد.

سالم‌پو ادامه داد: گلخانه های طبیعی در این مناطق بر اساس پارامترهای اقلیمی نه‌تنها در زمستان نیاز به سیستم‌های گرمایشی ندارند بلکه در شش ماه سال نیز دمای هوا در منطقه بالاتر از حد نرمال است و با تهویه طبیعی امکان تولید در گلخانه‌های این منطقه به‌راحتی امکان‌پذیر است.

معاون مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور گفت: امید می‌رود با توسعه گلخانه های طبیعی از ظرفیت موجود حداکثر بهره‌برداری در راستای کاهش هزینه سرمایه‌گذاری، ایجاد اشتغال پایدار در مناطق محروم و کم‌برخوردار، کمک به توسعه و رونق تولید در این مناطق شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید