Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان:

دو چالش تغییر اقلیم و بی ثباتی ارز گریبان‌گیر پسته کاران است

پایین آمدن میزان تولید تحت تاثیر مسائل اقلیمی و مسائل و مشکلات صادرات پسته دو چالش مهم پسته کاران است.

دو چالش تغییر اقلیم و بی ثباتی ارز گریبان‌گیر پسته کاران است

بنا به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان گفت: بیش از 200 هزارتن پسته در کشور برای سال جاری تخمین زده شده است که بدلیل نوسانات دمایی بویژه وقوع گرمازدگی 55-20 درصد پوکی محصول را خواهیم داشت به نحوی که در 2 ماه تیر و مرداد 34 روز دماهای بالای 40 درجه سانتی گراد را داشته ایم که منجر به  ایجاد خسارت قابل توجهی به درختان پسته  شده است به نحوی که برخی باغات که با مشکل کم آبی مواجه بودند دچار ریزش برگ و در این بازه ی زمانی درختان رشد مجدد داشته اند و در برخی مناطق گل های درختان در حال باز شدن هستند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان در ادامه اظهار داشت: دو مشکل عمده و اساسی باعث چالش در صنعت پسته کاری شده است که چالش اول تغییر اقلیم و چالش دوم مشکل صادرات و بی ثباتی ارز می باشد.

وی به پایین آمدن میزان تولید تحت تاثیر مسائل اقلیمی  و مسائل و مشکلات صادرات پسته اشاره کرد و بیان داشت: در زمینه ی افزایش راندمان تنها گزینه ی موجود مدیریت سامانه های آبیاری می باشد که در این راستا در سال گذشته 1700 هکتار آبیاری تحت فشار قطره ای و 200 هکتار آبیاری کم فشار زیر سطحی در شهرستان با پرداخت تسهیلات بلاعوض به مبلغ هر هکتار 13 میلیون تومان اجرایی شده است.

رضایی در ادامه تصریح کرد: هر باغدار تنها یکبار فرصت استفاده از تسهیلات فوق را دارد.

وی ضمن تاکید بر تغییر روش های آبیاری سنتی جهت بالا بردن راندمان بیان کرد: بحث تغذیه و مبارزه با آفات و استفاده از نتایج علمی نیز باید مدنظر قرار گیرد به طوری که مناطقی که بر مبنای علم برنامه ریزی داشتند میزان محصول مطلوبی را دارا می باشند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان چالش دوم را بحث صادرات و بی ثباتی قیمت ارز اعلام کرد و افزود: درسال گذشته تنها 50 درصد محصول تولیدی بدلیل مسائل ارزی و مشکلات آن صادر شده است که صادر کنندگان پسته را دچار تردید و بی انگیزگی کرده است.

وی بزرگترین بازار جهانی پسته ایران در حال حاضر کشورهای چین و هند اعلام کردند و از تلاش هایی جهت ایجاد بازار پسته ی ایران در کشورهای آمریکای جنوبی و آفریقایی صحبت کردند که موجب فراهم شدن بستر خوبی در زمینه صادرات خواهد شد و در خصوص اهمیت بازار چین و حفظ این بازار با برنامه ریزی های دقیق و مدون تاکید کرد. 

رضایی سه راهکار ثبات قیمت ارز، تزریق تسهیلات بانکی با بهره پایین و برگشت ارز و مشخص کردن تکلیف صادرکنندگان و موضوع صادرات در مقابل واردات و تدوین یک دستورالعمل واحد توسط بانک مرکزی جهت مشکلات ارزی، را جهت رفع مشکل صادرات بیان کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید