Iranian Agriculture News Agency

معاون سازمان جهاد کشاورزی فارس:

سطح تعهد کاشت کلزا 55 هزار هکتار است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در سال جاری سطح تعهد استانی کاشت کلزا 55 هزار هکتار ابلاغ شده که 50 هزار هکتار آن کشت آبی و 5 هزار هکتار دیم است.

سطح تعهد کاشت کلزا 55 هزار هکتار است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، حسین پژمان در دومین گردهمایی "برنامه ریزی کشت محصولات شتوی" افزود: کاشت کلزا در استان فارس از اوایل شهریورماه در شهرستان های شمالی شروع شد که ده روز آینده کاشت در این مناطق به پایان می رسد همچنین از پنج مهرماه کاشت در شهرستان های معتدل آغاز می شود.

به گفته وی در برنامه ریزی الگوی کشت در سطح ملی و به طور خاص استان فارس، توسعه کمی و کیفی کلزا در اولویت قرار دارد.

پژمان با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص کاهش وابستگی به واردات روغن خوراکی، تصریح کرد: علی رغم تلاش های دو سه سال اخیر وزارت جهاد کشاورزی، تقریبا حدود 16 درصد در تولید روغن کشور به خودکفایی رسیدیم و هنوز نزدیک 84 درصد از روغن موردنیاز کشور از خارج تامین می‌شود.

به گفته وی در سنوات گذشته قریب به 3تا 4 میلیارد دلار صرف خرید و واردات روغن می شده که این مبلغ در شرایط تحریمی فعلی عدد قابل توجهی است.

پژمان با اشاره به اینکه حدود 55 درصد از سطح زراعی کشور را گندم تشکیل می دهد از این رو ایران کشوری گندم بنیان است، افزود: از دلایل فنی کاشت کلزا، نقش آن در پایداری تولید گندم و افزایش 25 درصدی در عملکرد این محصول است.

وی با بیان اینکه حدود 40 تا 45 درصد از کل ترکیبات دانه کلزا را روغن تشکیل می دهد، گفت: روغن این گیاه به  دلیل "امگا3 " موجود از روغن های بسیار با کیفیت است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به برنامه ریزی در جهت توسعه افقی محصولات کشاورزی، افزود: افزایش بهره وری  را با استفاده از سه مکانیزم افزایش عملکرد در واحد سطح، کاهش هزینه ها و کاهش ضایعات دنبال می کنیم.

پروژه ایران سیمیت در حفظ خودکفایی گندم موثر است

پژمان اظهار کرد: گندم مهمترین محصول کشور است از این رو دولت جمهوری اسلامی ایران از سه سال گذشته با "موسسه سیمیت"  یا " موسسه تحقیقات بین المللی گندم و ذرت " موافقت نامه ای مبادله کرد که به موجب این موافقت نامه در نتیجه تحقیقاتی که با همکاری این موسسه صورت می گیرد در تولید گندم آبی30 درصد و گندم دیم 25 درصد افزایش عملکرد داشته باشیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: به دلیل نقش این پروژه در افزایش محصول گندم، علی رغم تحریم های موجود با استفاده از توان داخلی اجرا شد که نتایج حاصل از آن در افزایش تولید گندم، افزایش ضریب خوداتکایی و حفظ خود کفایی گندم بسیار موثر است.

وی با اشاره به اینکه پروژه مذکور در استان فارس در شهرستان های  داراب و مرودشت اجرا شد، اظهار کرد: در رتبه بندی که از طرف وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفت، "پروژه داراب"  دارای کیفیت برتر کشوری شناخته شد.

دومین گردهمایی "برنامه ریزی کشت محصولات شتوی" شامل گندم، جو، کلزا و چغندرقند ویژه شهرستان های مرکزی با اقلیم معتدل روز یک شنبه 31 شهریور ماه برگزار شد.

در این همایش ضمن تقدیر از همکاری رسانه ها در زمان هجوم ملخ صحرایی به استان فارس، از برگزیدگان این امر تجلیل شد.

برگزیدگان علیرضا پرنیان خبرنگار خبرگزاری ایرنا، زینب شهریاری خبرنگار خبرگزاری ایسنا، فاطمه ایزدی خبرنگار روزنامه خبر جنوب ، مریم مرادی خبرنگار روزنامه افسانه، صیاد جوکار خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مرکز فارس، احمدعلی احمدپور سردبیر خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران مرکز فارس، محمد حسن فلاحیان دبیر خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران مرکز فارس و مجتبی زارعی و لیدا کرمی فرد سردبیران خبر رادیو مرکز فارس بودند.

CM_20190922181349568

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید