Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی تاکید کرد:

لزوم رعایت الگوی کشت ابلاغ شده برای کشاورزان جهت بهره مند شدن از سیاست های حمایتی سازمان

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: ظرفیت، استعداد و پتانسیل نیروی انسانی در بخش کشاورزی اعم از کشاورزی، نیروی کارشناسی، مدیران و بخش خصوصی از پتانسیل بالقوه ای برخوردار است.

لزوم رعایت الگوی کشت ابلاغ شده برای کشاورزان جهت بهره مند شدن از سیاست های حمایتی سازمان

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، مهندس اکبر فتحی در جلسه کشت پاییزه سال زراعی 99-98 که با هدف برنامه ریزی و ایجاد هماهنگی لازم در خصوص اجرای به موقع کشت پائیزه برگزار شده بود ضمن تبریک فرارسیدن هفته دفاع مقدس که یادآور ایثارگری ها، دلاورمردی ها و از جان گذشتگی های سنگرسازان بی سنگر سازمان جهادسازندگی برای این مرز و بوم هم در جهت رفع محرومیت از چهره روستاها و مناطق محروم کشور و هم در پشتیبانی و مهندسی جبهه و جنگ در 8 سال دفاع مقدس است افزود: ظرفیت، استعداد و پتانسیل نیروی انسانی در بخش کشاورزی اعم از کشاورزی، نیروی کارشناسی، مدیران، بخش خصوصی و تشکلها از پتانسیل بالقوه ای برخوردار است و این پتانسیل انتظارات مسئولین و اقشار مختلف مردم را از بخش کشاورزی افزایش می دهد.

وی گفت: سختی کار در حل مسائل اجتماعی و تغییر رویه در آن بسیار سخت است ولی تجربه نشان داده است که اگر بخواهیم و اراده کنیم این کار امکانپذیر می باشد.

مهندس فتحی ادامه داد: ما این فهم را در توسعه کشت دانه روغنی کلزا، خودکفایی در تولید محصول استراتژیک گندم، مصرف کودهای شیمیایی و مبارزه با آفت سیاهک با استفاده از سموم در استان عینیت و محقق ساخته ایم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با اشاره به شرایط جنگ اقتصادی و کاهش درآمد نفتی کشور، اظهار نمود: اگر بعنوان یکی از بخش های مهم اقتصادی کشور درک واقعی از مسائل و مشکلات موجود داشته باشیم، به این نتیجه می رسیم که تامین کنندگان امنیت غذایی جامعه افرادی ارزشمند و موثر در خنثی کردن تهدیدات دشمنان در حوزه کشاورزی علیه میهن اسلامی هستند، لذا برنامه ریزی برای کمک و مساعدت این افراد کاری بسیار ارزشمند و قابل توجه است.

مهندس فتحی با اشاره به رسیدن فصل کشت پائیزه و لزوم مدیریت بهینه عوامل تولید در این خصوص، اضافه کرد: عوامل تولید در کشت پائیزه از جمله منابع آب و خاک، استفاده از کودها، سرمایه در گردش و بیمه محصولات کشاورزی باید به نحو احسن مدیریت و عملیاتی شوند تا بتوان با مدیریت صحیح و علمی افزایش تولید در واحد سطح و حجم را افزایش داد.

وی گفت: با عنایت به تاثیرگذاری بذر اصلاح شده، مادر و دارای گواهی استاندارد در افزایش عملکرد در واحد سطح باید جامعه هدف را جهت استفاده مطلوب از بذور اصلاح شده در راستای افزایش عملکرد متقاعد سازیم، وقتی در سطح استان استفاده از 75 هزار تن بذر اصلاح شده در جهت افزایش عملکرد ضروری است بایستی ضعف ها و کاستی های عملیات اجرایی در این خصوص حل و فصل گردند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با تاکید بر کشت دانه های روغنی علی الخصوص دانه روغنی کلزا و با خاطرنشان ساختن این موضوع که بیش از 80 درصد نهاده های دامی مورد نیاز کشور وارداتی می باشند، افزود: بنده به عنوان یک کارشناس بخش کشاورزی شخصاً اعتقاد دارم که اگر مزارع زیرکشت برنج در مناطق مختلف به کاشت کلزا اختصاص یابد حدود یک میلیون تن تولید کلزا افزایش خواهد یافت، صرف نظر از این موضوع باید سیاست های وزارت متبوع در راستای توسعه کشت کلزا در سطح کشور اجرا و عملیاتی گردند.

مهندس فتحی در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر این نکته که رعایت الگوی کشت ابلاغ شده از طرف سازمان جهادکشاورزی استان برای کشاورزان واقعی الزامی است، گفت: کشاورزان باید بدون توجه به قیمت بعضی از اقلام محصولات زراعی در بازار مانند گوجه فرنگی، سیر و سیب زمینی، الگوی کشت ابلاغی سازمان جهادکشاورزی استان را جهت بهره مند شدن از سیاست های حمایتی سازمان ضروری دانست.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید