Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی:

امنیت غذایی اهمیتی برابر با امنیت ملی دارد

رسول جلیلی در دیدار با دانشجویان دکترای رشته علوم دفاعی راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی با اشاره به اینکه برای توسعه کشاورزی پایداردر استان راهکارها و برنامه های عملیاتی تدوین شده است ، اظهار کرد: دو هدف عمده در این رابطه دنبال می‌شود که یکی از آنها احیای تعادل زیست‌محیطی در استان است یعنی تولیدات کشاورزی به گونه‌ای نباشد که دریاچه ارومیه و تالاب‌های اقماری خشک شده و زندگی 15 میلیون نفر از افراد ساکن در این منطقه به خطر بیافتد، پس نخستین هدف کاهش مصرف آب است.

امنیت غذایی اهمیتی برابر با امنیت ملی دارد

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، رسول جلیلی اضافه کرد: دومین هدف، افزایش درآمد و ارتقای معیشت کشاورزان است ، تنها با صرف کاهش مصرف آب، خسارات جبران‌ناپذیری به کشاورزان وارد می شود و در این رابطه باید به تدریج اصلاح الگوی کشت انجام شده و به دنبال تولید محصولات کم آب‌بر با ارزش افزوده بالا بود و در همین راستا در سه سال گذشته موضوع کشت ارقام کم آب بر از جمله زعفران و پسته در اراضی حاشیه دریاچه ارومیه در اولویت کارهای اجرایی قرار گرقته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی بیان کرد: توسعه کشاورزی قراردادی در جهت تکمیل زنجیره ارزش محصولات کشاورزی ، ساماندهی و شناسایی بازارهای داخلی و خارجی هدف  صادرات محصولات کشاورزی استان ، توسعه روشهای به زراعی و سیستم های نوین آبیاری و همچنین ایجاد بانک جامع اطلاعاتی بخش کشاورزی از اهم برنامه های عملیاتی سازمان جهاد کشاورزی استان در سال جاری است.  

وی با ابراز خرسندی از اینکه آذربایجان‌غربی در حوزه صنایع تبدیلی دومین استان کشور پس از خراسان‌رضوی است ، گفت:  کارخانجات استان ظرفیت تبدیل و فراوری چهار میلیون و 100 هزار تن محصولات کشاورزی را دارند و این استان علاوه بر آن، ظرفیت ذخیره‌سازی 940 هزار تن محصولات سردخانه ای را دارا بوده که در سطح کشور بی‌نظیر است.

جلیلی با اشاره به اینکه در سال 57 و در زمانی که انقلاب اسلامی پایه گذاری شد، یک میلیون و 500 هزار تن محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شد ، افزود: هم‌اکنون میزان تولید محصولات کشاورزی به بیش از چهار برابر رسیده است.

در پایان این دیدار نماد دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی کشور به رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی توسط رییس گروه دانشجویان دکترای رشته علوم دفاعی راهبردی کشوراعطا شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید