Iranian Agriculture News Agency

معاون سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی پیش بینی کرد:

تولید یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن چغندر قند در استان

اکبر کرامتی در جلسه هماهنگی پیگیری مسائل چغندر قند استان با بیان اینکه صد درصد مطالبات چغندرکاران استان در سال گذشته توسط کارخانجات قند به حساب زارعین واریز شده است ، اظهار کرد : با توجه به پیش بینی افزایش بارندگی ها در زمان برداشت محصول، از چغندرکاران استان درخواست داریم موعد برداشت محصول را رعایت کنند تا از وقوع سرمازدگی و کاهش کیفیت محصول جلوگیری شود.

تولید یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن چغندر قند در استان

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، کرامتی همچنین از مدیران عامل کارخانه های قند استان درخواست کرد تا با رعایت حقوق و تکریم کشاورزان در خصوص تحویل به موقع و عیار سنجی محصول، برنامه ریزی مناسبی برای پرداخت بهای چعندرقند داشته باشند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی کشت نشایی چغندرقند و استفاده از ارقام جدید را از مهم‌ترین عوامل افزایش میزان تولید این محصول عنوان کرد و افزود : ۱۰۵ هکتار کشت نشایی دراستان انجام شده که قراردادهایی با کشاورزان پیشرو در این زمینه منعقد شده بود که این نشاهای تولیدی دراختیار سایر کشاورزان قراربگیرد.

وی پایین بودن قیمت خرید تضمینی این محصول در مقایسه با سایر محصولاتی مثل افتابگردان و کدو آجیلی را از عمده ترین مشکلات چغندرکاران و کاهش سطح زیر کشت این محصول در سال جاری عنوان کرد و افزود: ۴۳۵ تومان قیمت چغندر قند برای سال زراعی جدید اعلام شده است که در صورت تامین اعتبار، ۵۰ درصد بها چغندر قند بعد از تحویل ۱۵ روزه محصول پرداخت  و۵۰ درصد بقیه بعداز بهره برداری کامل توسط کارخانه های قند پرداخت می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی همچنین با اشاره به اعمال ممنوعیت خروج چغندر قند تولیدی آذربایجان غربی به سایر استانها گفت :امسال بیش از 29 هزار هکتار ازاراضی استان زیر کشت محصول چغندر قند رفته است که بر اساس براوردهای انجام شده، تولید چغندرقند امسال  به دلیل تغییرات دمایی وشیوع بیماری وآفت هایی از قبیل سرخرطومی و تاخیر در کشت به دلیل بارندگی ها در مقایسه با سال گذشته روند کاهشی خواهد داشت.

کرامتی خاطر نشان کرد: براساس برآوردهای انجام شده امسال پیش بینی می شود در حدود یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن چغندرقند از مزارع استان برداشت شود. 

وی تاکید کرد : مسئولان کارخانجات قند متعهد شده اند که درصورت وقوع بارندگی در زمان برداشت محصول نسبت به خرید زودهنگام و دپوی محصول درانبارکارخانجات اقدام نمایند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید