Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی:

آذربایجان‌غربی نخستین استان دارای زنجیره‌های تولید عسل در کشور است

سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در مراسم افتتاحیه نخستین جشنواره و نمایشگاه بین المللی تخصصی عسل که در محل نمایشگاه‌های پارک جنگلی ارومیه برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به شرایط اقلیمی مناسب و همت زنبور داران استان سالانه بیش از 21 هزار تن عسل و انواع محصولات فرعی در استان تولید می شود که این استان با اختصاص رتبه اول کشوری در تولید عسل به عنوان پایتخت عسل کشور مطرح است.

آذربایجان‌غربی نخستین استان دارای زنجیره‌های تولید عسل در کشور است

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، رسول جلیلی افزود: متاسفانه در سال‌های گذشته نتوانسته‌ایم تولید عسل در آذربایجان‌غربی را برند سازی کنیم و در سطح کشور و جهان معرفی کنیم و گردش مالی حاصل از تولید و صادرات این محصول در استان در حدود هزار میلیارد تومان براورد می شود که 6 هزار نفر به صورت مستقیم و 6 هزارنفر به صورت غیر مستقیم در صنعت  زنبورداری در استان مشغول فعالیت هستند .

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی تصریح کرد: آذربایجان‌غربی استعداد خوبی در تولیدات محصولات کشاورزی دارد و سالانه بیش از شش میلیون تن انواع محصولات کشاورزی توسط 205 هزار بهره بردار شاغل در بخش کشاورزی به ارزش 12 هزار میلیارد تومان روانه بازار می‌شود.

جلیلی اظهارکرد : در آذربایجان‌غربی چهار واحد بسته بندی عسل به صورت پیشرفته و 6 واحد بسته بندی نیمه مدرن در حال فعالیت هستند و میانگین تولید عسل از هر کندوی مدرن در استان ۲۰ کیلو گرم بوده و این در حالی است که میانگین تولید عسل در کندو‌های سنتی پنج کیلو گرم است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی بیان کرد: تولید عسل در آذربایجان‌غربی ۲۷ درصد افزایش داشته است که اصلاح نژاد و به گزینی ملکه و رکورد گیری ثبت مشخصات زنبور عسل توسط بخش خصوصی از دلایل افزایش تولید عسل در استان است.

جلیلی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه عسل بهترین سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی است،  خاطرنشان کرد: با سرمایه گذاری در این صنعت از جمله ایجاد کارگاه بسته بندی عسل و صنایع تبدیلی، کارگاه ساخت کندو‌های پلیمری، واردات ملکه‌های اصلاح شده، ایجاد اماکن تجاری و بازارچه‌های فروش علاوه بر صرفه اقتصادی موجبات اشتغال زایی هر چه بیشتر در استان را فراهم می‌کند.

 در پایان مراسم افتتاحیه اولین جشنواره و نمایشگاه بین المللی تخصصی عسل که در محل نمایشگاه‌های پارک جنگلی ارومیه با حضور معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ، معاون سیاسی و امنیتی استاندار و مدیران سازمان‌ها برگزار شد از مزرعه نمادین عسل و تندیس جشنواره رونمایی شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید