Iranian Agriculture News Agency

استمرار خودکفایی کشاورزی در گرو اعلام به موقع نرخ خرید تضمینی است

استمرار خودکفایی کشاورزی در گرو اعلام به موقع نرخ خرید تضمینی است

تهران- ایرنا- رئیس نظام صنفی کشاورزی از دولت خواست برای استمرار خودکفایی و افزایش انگیزه در کشاورزان نرخ خرید تضمینی را تا پایان شهریور اعلام کنند.

«محمد شفیع ملک زاده» شامگاه سه شنبه در نشست خبری در خصوص تاثیر زمان اعلام نرخ خرید تضمینی در حجم تولید افزود: در صورت تاخیر در اعلام به موقع نرخ خرید تضمینی گندم ممکن است کشاورزان رغبتی برای کشت نداشته باشند.
به گفته وی، قانون خرید تضمینی باعث شده تا نه تنها کشاورزان محصول خود را راحت بفروشند بلکه کمترین خسارت متوجه آنها می شود.
وی اظهار کرد: طبق قانون، وزارت جهاد کشاورزی مکلف است تا پایان تیرماه هر سال قیمت محصولات اساسی بخش کشاورزی را تعیین و به دولت و شورای اقتصاد ارائه دهد.
ملک زاده ادامه داد: تعیین قیمت محصولات اساسی کشاورزی براساس هزینه های تمام شده تولید و نرخ تورم سالانه انجام می شود.
وی افزود: دولت با تامین منابع مالی لازم نیز پیش از شروع فصل کشت باید نرخ خرید تضمینی را اعلام کند تا کشاورزان برای نوع کشت خود تصمیم گیری کنند.
رئیس نظام صنفی کشاورزی گفت: طبق قانون افزایش بهره وری و مفاد در آئین نامه نظام صنفی، وزارت جهاد مکلف است از ظرفیت تشکل های صنفی در تعیین قیمت خرید تضمینی استفاده کند که تاکنون این مهم رخ نداده است.
وی یادآور شد: دولت در سال‌های اخیر گاهی در زمان اعلام نرخ خرید تضمینی بین سه تا پنج ماه تاخیر داشته که در کاهش کشت محصولات و تولید تاثیر داشته است.

** قیمت منطقی خرید تضمینی گندم ۲۸۶۸ تومان است
رئیس نظام صنفی کشاورزی تصریح کرد: طی سال‌های گذشته دولت نرخ خرید تضمینی را به نحوی تعیین کرده است تا جایی که در برخی موارد هزینه‌های تولید کشاورزان را نیز پوشش نمی دهد به طوری که سال گذشته چندین بار قیمت گندم تغییر پیدا کرد که باز هم مورد رضایت کشاورزان نبود.
وی افزود: به طور مثال دولت سال گذشته ابتدا قیمت خرید تضمینی را ۱۴۷۰ تومان تعیین کرد که به دلیل اعتراضات قیمت را به ۱۶۰۰ تومان و در نهایت ۱۷۰۰ تومان تغییر داد که باز هم مورد رضایت کشاورزان نبود و همین امر باعث شد با وجود پیش بینی ۱۴ میلیون تنی تولید گندم فقط نزدیک هشت میلیون تن خریداری شد.
ملک زاده اظهار کرد: در موضوع شکر پس از سال‌های متمادی در سال ۹۶ برای نخستین بار در کشور توانستیم به مرز خودکفایی برسیم اما سال ۹۷ به دلیل تعیین قیمت غیرمنطقی چغندر قند سطح زیر کشت کاهش یافت که با کاهش ۵۰ درصدی شکر مواجه ایم که باید وارد کنیم.
وی ادامه داد: دولت امسال باید سه میلیون تن گندم مورد نیاز کشور را تامین کند.
رئیس نظام صنفی کشاورزی از دولت خواست تا نرخ خرید تضمینی را منطقی و به موقع اعلام کنند در غیر این صورت ممکن است با کاهش کشت گندم مواجه شویم که می تواند کشور را به یک وارد کننده تبدیل کند.
ملک زاده افزود: بررسی کارشناسی ما نشان می دهد که قیمت هرکیلوگرم خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید با ۲۰ درصد سود برای کشاورزان ۲۸۶۸ تومان است.
به گفته وی، قیمت منطقی گندم در سال زراعی جاری بین ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۰ تومان باید تعیین می شد که دولت ۱۷۰۰ تومان تعیین کرده بود.
به گفته وی، طبق قانون برای تعیین قیمت خرید تضمینی گندم برای کشاورزان باید سود ۲۲درصد در نظر گرفته شود در حالی که هر سال سود کشاورزان بین ۱۰ تا ۱۵ درصد تعیین می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید