Iranian Agriculture News Agency

در 6 ماهه نخست سالجاری 200 هکتار به سطح گلخانه های آذربایجان شرقی اضافه شده است

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: تولیدات بخش کشاورزی به عنوان یکی از بخش های مهم اقتصادی نسبت به تولیدات سایر بخش های اقتصادی، نقش بسزایی در رونق تولید دارد.

در 6 ماهه نخست سالجاری 200 هکتار به سطح گلخانه های آذربایجان شرقی اضافه شده است

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی ، مهندس اکبر فتحی در برنامه زنده تلویزیونی تراز که با محوریت مدیریت اقتصاد کشاورزی در سال رونق تولید  از صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی شبکه سهند پخش می شد ضمن بیان این مطلب افزود: تولیدات صنعت کشاورزی مواد اولیه صنایع مرتبط را نیز تشکیل می دهند بنابراین نقش تولیدات کشاورزی در حوزه صنعت نیز بی بدیل می باشد، بطوریکه 85 تا 90درصد مواد اولیه صنایع غذایی را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: بیش از 95 درصد فعالیت های بخش کشاورزی در اختیار بخش خصوصی قرار داشته و توسط این بخش انجام می شود، وزارت جهادکشاورزی صرفاً به عنوان سیاستگذار و متولی این بخش در بدنه دولت مستقر می باشد.

مهندس فتحی اظهار نمود: در راستای رونق تولید و با توجه به محدودیت منابع طبیعی از جمله منابع آبی و با عنایت به وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه به عنوان یکی از 3 حوضه آبریز استان، بایستی از منابع آبی خود بصورت بهینه بهره برداری کرده و با منابع آبی کم تولیدات زراعی بیشتری داشته باشیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: تغییر الگوی کشت به عنوان یکی از اولویت های اصلی سازمان جهادکشاورزی استان در 6 ماهه اول سال 98 در راستای تحقق شعار سال دنبال و پیگیری شده است تا با کشت محصولات کم آببر در مجتمع های گلخانه ای منابع آبی خود را مدیریت و تولید محصولات کشاورزی را افزایش دهیم.

وی گفت: افزایش گلخانه ها از 56 هکتار تا پایان سال 93 به 165 هکتار در سال 97 از سیاست های اجرایی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در راستای مدیریت بهینه بخش کشاورزی استان می باشد.

مهندس فتحی با اشاره به اینکه در 6 ماهه اول سالجاری به مساحت 200 هکتار گلخانه در استان در دست طراحی می باشد افزود: ایجاد زیرساخت های سخت افزاری بخش کشاورزی از جمله در حوزه سیستم های آبیاری نوین یکی دیگر از اقدامات سازمان جهادکشاورزی استان در راستای مدیریت بهینه کشاورزی و رونق تولید است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی بر لزوم هماهنگی های لازم بین دستگاه های متولی تصریح کرد: وقتی کشاورزی پروانه کشاورزی دارد و به واسطه این پروانه بایستی از تعرفه کشاورزی برخوردار باشد، سازمان آب منطقه ای باید بموقع آب مورد نیاز کشاورزی را تامین و سازمان برق منطقه ای نیز با تعرفه کشاورزی برق مصرفی کشاورز را محاسبه و تامین نماید.

وی گفت: افزایش 500 نفری ناظرین بخش کشاورزی استان در سه چهار سال اخیر به بدنه دولت، نشانگر اهمیت ترویج و آموزش در وزارت جهادکشاورزی و سازمان جهادکشاورزی استان می باشد.

مهندس فتحی با اشاره به نقش بیمه محصولات کشاورزی در تامین مقادیری از ضرر و زیان کشاورزان و بهره برداران کشاورزی ناشی از حوادث طبیعی و فعالیت بیمه های تجاری در این زمینه، افزود: اگر بیمه های تجاری آمادگی داشته باشند می توانند با شرایط صندوق بیمه محصولات کشاورزی فعالیت کرده و خدمات بیمه ای ارائه دهند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در بخش پایانی سخنان خود با اذعان به عدم تعادل قیمت فروش محصولات زراعی و باغی در بازار آزاد و نرخ پایین خرید تضمینی محصولات کشاورزی مصوب از طرف دولت، تاکید کرد: رعایت الگوی کشت و جلوگیری از کشت محصولات پر آببر، یک راهکار مناسب برای جلوگیری از افزایش ضرر و زیان کشاورزان و بهره برداران کشاورزی است.

                                                                                   

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید