Iranian Agriculture News Agency

قاسمی‌نژاد مطرح کرد:

خوزستان، رتبه دوم تولید کلزای کشور

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، با اشاره به وضعیت استان خوزستان در تولید کلزای کشور گفت: خوزستان پس از استان گلستان در رتبه دوم تولید کلزای کشور ایستاده است.

خوزستان، رتبه دوم تولید کلزای کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، محمد قاسمی‌نژاد معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در جلسه هم‌اندیشی سالیانه برنامه‌ریزی توسعه کشت محصول راهبردی کلزا گفت: در سال گذشته 25 هزار هکتار سطح زیر کشت کلزا بوده که که با همت و برنامه‌ریزی دقیق این میزان در سال زراعی جاری به 85 هزار هکتار افزایش یافت.

وی افزود: کلزا یکی از گیاهان روغنی است که از نظر روغن، پروتئین و اسیدهای چرب غیر اشباع غنی و از نظر اسیدهای چرب اشباع در حداقل است و بهترین و باکیفیت‌ترین روغن‌ها، روغنی است که از دانه کلزا تهیه می‌شود.

قاسمی‌نژاد همچنین در ادامه خاطرنشان کرد: کنجاله دانه روغنی کلزا نیز به عنوان منبع غذایی مناسب برای دام از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، ضمن اشاره به نیاز کشور به 5/1 میلیون تن روغن اظهار کرد: در حال حاضر سرانه کشور در مصرف روغن 19 کیلوگرم و نیاز به کنجاله 5/3 میلیون تن است همچنین ظرفیت روغن‌کشی در استان حدود 6 میلیون تن، ظرفیت تصفیه روغن 4 میلیون تن، واردات روغن خام 7/2 میلیون تن و واردات کنجاله در حدود 9/3 میلیون تن است.

وی همچنین سطح زیر کشت کلزا در سال زراعی 86-85 را 198 هزار هکتلر با 320 هزار تن تولید عنوان کرد و افزود: این میزان سطح زیر کشت با طی سیر نزولی در سال 94-93 به 40 هزار هکتار و تولید 51 هزار تن رسید و در حال حاضر در سال زراعی 98-97 شاهد سطح زیر کشت 214 هزار هکتار و تولید بالغ بر 400 هزار تن هستیم و امیدواریم این سیر سعودی ادامه پیدا کرده و سطح زیر کشت در استان به 600 هزار تن و 1/1 میلیون تن ارتقاء پیدا کند.

قاسمی‌نژاد افزود: استان خوزستان از نظر تولید کلزا در کشور بعد از استان گلستان در جایگاه دوم قرار دارد.

وی ضمن اشاره به عوامل موثر بر تولید کلزا، تاریخ کشت، آرایش کشت، تغذیه و وضعیت درجه حرارت را از عوامل موثر بر تولید کلزا عنوان کرد.

 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، شرایط کشت کلزا در استان را ایده‌آل ارزیابی کرد و گفت: برای 83 هزار هکتار سطح زیر کشت کلزا حدود 490 تن بذر نیاز است که مصرف در هر هکتار به طور میانگین 5 کیلوگرم است.

وی در ادامه یادآور شد: کار حمل بذر به استان انجام و برنامه‌ریزی‌ها برای تهیه کود مصرفی این محصول نیز انجام شده است و در این راستا الویت اول ما در تحویل کود محصول کلزا در استان خواهد بود.

قاسمی‌نژاد در پایان افزود: قوه نامیه بذرهای تولید شده در استان عمدتا بالای 90 درصد و درجه خلوص تمام بذرهای تولید شده بالای 98 درصد است و در سال رزاعی 98-97 شاهد رشد تولید هیبرید به صورت 100 درصد بودیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید