Iranian Agriculture News Agency

کیخسرو چنگلوایی:

استان خوزستان از ظرفیت بالایی در کشت کلزا برخوردار است

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به دستور مقام معظم رهبری و برنامه زمانبندی وزارت متبوع مبنی بر حداکثر ضریب خود اتکایی کشت کلزا اظهار کرد: استان خوزستان از ظرفیت بالایی در کشت کلزا برخوردار است.

استان خوزستان از ظرفیت بالایی در کشت کلزا برخوردار است

به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان، کیخسرو چنگلوایی رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در جلسه هم‌اندیشی سالانه برنامه‌ریزی توسعه کشت محصول راهبردی کلزا که با حضور مهاجر مشاور وزیر و مجری طرح ملی توسعه کشت دانه‌های روغنی، معاونان، مدیران ستادی و شهرستانی، سه‌شنبه 26 شهریور ماه در سالن جلسات سازمان برگزار شد ضمن اشاره به این مطلب که در حاب حاضر بین 80 تا 85 درصد انرژی مورد نیاز روزانه از محصولات داخلی تامین می‌شود، افزایش تولید دانه‌های روغنی، پایداری تولید گندم، توسعه پایدار در بخش کشاورزی، امنیت غذایی و افزایش ضریب خوداتکایی محصولات کشاورزی را از اهداف مهم کشت کلزا در استان برشمرد.

وی در ادامه گفت: با توجه به مشکلات موجود در زمینه تامین روغن در کشور و اینکه حدود 84 درصد از روغن خوراکی مورد نیاز کشور از خارخ وارد می‌شود، کشت کلزا می‌تواند تا حدود زیادی این مشکل را مرتفع کند.

چنگلوایی ضمن اشاره به درآمد کشاورزان از محل کشت کلزا در سال زراعی 98-97 اظهار کرد: علی‌رغم خسارت 17 درصدی به مزارع کلزای استان در سیل اخیر، شاهد رشد 60 درصدی خرید این محصول راهبردی از کشاورزان استان بودیم و این میزان خرید کلزا نسبت به سال کذشته حدود 67 میلیارد تومان را نصیب کلزاکاران استان کرد.

وی گفت: کشت کلزا مزایای زیادی دارد که از جمله آنها می‌توان به تولید روغن باکیفیت، تولید سوخت تجدیدپذیر، تهیه خوراک دام و کنجاله، تولید روغن‌های صنعتی و تولید موادی که در صنایع داروسازی و شیمیایی کاربرد دارند اشاره کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این مطلب که سطح زیر کشت کلزا در استان باید به 83 هزار هکتار برسد عنوان کرد: سال گذشته سطح زیر کشت محصول کلزا در استان 28 هزار هکتار بود که با برنامه‌ریزی‌های دقیق این میزان امسال به 83 هزار هکتار خواهد رسید که کمتر از 10 درصد کشت پاییزه استان که با وجود ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی که در استان وجود دارد دستیابی به این مهم دور از انتظار نسیت.

کیخسرو چنگلوایی در ادامه همچنین تصریح کرد: کلزا علاوه بر اینکه یک محصول بسیار اقتصادی است، ضمن کمک به کشاورزان به پایداری تولید نیز کمک شایانی می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به وقوع بلایای طبیعی در استان خوزستان و لزوم بیمه شدن مزارع یادآور شد: بیمه کردن مزارع در استانی مانند استان خوزستان که در آن شاهد بلایای طبیعی زیادی بودیم امری بسیار ضروری است و باید تلاش کنیم که 100 درصد مزارع استان بیمه شوند.

چنگلوایی خاطر نشان کرد: قیمت دانه کلزا باید واقعی شود، هیچ محصولی به اندازه کلزا در سال‌های اخیر افزایش قیمت نداشته است و با تصویب قیمت 5400 تومان رنسانسی در بحث قیمت کلزا را رقم خواهیم زد.

وی در پایان یادآور شد: از همین امروز باید نیازهای کاشت، داشت و برداشت کلزا شناسایی شود و همه برای تامین نهاده‌ها، تامین کود و بذر مورد نیاز کشاورزان و تسهیلات بانکی تلاش کنیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید