Iranian Agriculture News Agency

مهاجر اعلام کرد:

3 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی با توسعه کشت کلزا

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح ملی کشت دانه‎های روغنی گفت: با توسعه کشت کلزا در کشور علاوه بر تامین روغن مصرفی، 3 میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی را برای کشور به همراه خواهد داشت.

3 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی با توسعه کشت کلزا

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، علیرضا مهاجر  مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح ملی کشت دانه‎های روغنی در جلسه هم‌اندیشی سالانه برنامه‌ریزی توسعه کشت محصول راهبردی کلزا در استان خوزستان اظهار کرد: در حال حاضر بیشترین وابستگی در زمینه محصولات کشاورزی و مواد غذایی به روغن و کنجاله‌های روغنی در کشور احساس می‌شود.

وی در ادامه ضمن اشاره به واردات سالانه 4 میلیون تن کنجاله‌های روغنی به داخل کشور گفت: علاوه بر این میزان واردات کنجاله به کشور، حدود 84 درصد از روغن مورد نیاز کشور را از خارج وارد می‌‍کنیم که این میزان در 4 ساله گذشته حدود 96 درصد بوده که با کمک کشاورزان، محققان و کارشناسان توانستیم این میزان را کاهش داده و به 84 در صد برسانیم.

مهاجر افزود: برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی برای سال زراعی 99-98 کشور این است که بتوانیم حداقل 500 هزار هکتار کشت کلزا و جمعا 600 هزار هکتار دانه‌های روغنی را در سراسر کشور کشت کنیم.

مجری طرح ملی کشت دانه‎های روغنی تصریح کرد: امیدواریم با این میزان کشت کلزا در کشور بتوانیم حدود 20 تا 22 درصد از نیاز به روغن را در داخل کشور تانین کنیم و این روند را ادامه دهیم تا جایی که بتوانیم 70 درصد از نیاز روغن مصرفی را در داخل کشور تولید کنیم.

وی در ادامه ضمن اشاره به صرفه‌جویی 3 میلیارد دلاری از محل کشت کلزا در کشور، افزایش امنیت غذایی، تامین 75 درصد خوراک دام و طیور، تامین و تولید 800 هزار تن روغن مورد نیاز داخل کشور از مزایای دیگر توسعه کشت کلزا در کشور برشمرد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: روغن تولید شده در داخل کشور به دلیل شرایط خوب آب و هوایی خوب از کیفیت بالایی برخوردار است و می‌تواند سلامت جامعه را تضمن کند و هزینه‌های سلامت جامعه را برای درمان کاهش دهیم همچنین به جهت تناوب کشت این محصول با گندم می‌توانیم باعث تداوم خودکفایی در گندم شویم.

وی گفت: در حال حاض 80 درصد بذر هیبرید بهاره و بیش از 50 درصد بذر داخلی در استان خوزستان و در شرکت کشت و صنعت شهید رجایی تولید و تامین می‌شود که این مطلب کمک بسزایی به افزایش کیفیت بذر می‌کند.

مهاجر در ادامه با اشاره به مشکلات موجود در کشور برای کشت کلزا خاطرنشان کرد: از جمله مشکلات موجود برای کشت کلزا می‌توان به خرید آسان محصول، پرداخت به موقع پول به کشاورزان، بذر خوب و حمل و نقل آسان و راحت محصول به کارخانه‌های روغن کشی اشاره کرد.

وی در ادامه با بیان این مطلی که هر چه میزان تراکم بیشتر باشد میزان بیماری‌ها افزایش می‌یابد عنوان کرد: در استانی که آب، خاک و گرما را در کنار هم دارد میزان بذر مصرفی نباید بیشتر از 4 کیلوگرم باشد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید