Iranian Agriculture News Agency

ایجاد 35 هکتار طرح فراز تاکستان در خراسان شمالی طی 4 سال اخیر

کشت و پرورش انگور در استان خراسان شمالی سابقه ای دیرینه دارد، شرایط اقلیمی مناسب،سازگاری ارقام،کاربردهای متنوع در تهیه انواع غذاها و شیرینی های سنتی، قابلیت فرآوری و صادرات این محصول و نقش موثر آن در معیشت و اشتغال و امکان صادرات زمینه توسعه کشت و تولید این محصول ارزشمند است.

ایجاد 35 هکتار طرح فراز تاکستان در خراسان شمالی طی 4 سال اخیر

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان شمالی، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی طی گفتگویی طرح فراز تاکستان را تشریح کرد.

مهندس محمدعلی شریکیان از ایجاد باغات الگویی به روش نوین داربستی در  سطح 35 هکتار در شهرستان های استان طی چهار سال اخیر خبرداد و گفت: این باغات کانون مناسب یادگیری و آموزش بهره برداران است و در سال جاری تعداد 19 طرح اصلاح باغات انگور به روش نوین و داربستی با سطح 25 هکتار جهت اخذ تسهیلات به بانک  کشاورزی معرفی شده است.

وی درخصوص مزیت های تربیت باغات انگور به روش داربستی در مناطق مستعدگفت: به علت افزایش نفوذ نور در تاج ،افزایش گل انگیزی در جوانه های ابتدایی ،کاهش شیوع آفات و بیماری ها ،تسهیل در عملیات مکانیزاسیون و ایجاد تهویه، تولید کمی و کیفی محصول افزایش چشمگیری می یابد.

 وی ادامه داد: روش تربیت انگور در استان عمدتا به صورت خزنده و پاچراغی می باشد که سبب افزایش هزینه های کارگری،کاهش عمر اقتصادی نهال،کاهش کمیت و کیفیت محصول بدلیل عدم نفوذ نور کافی در تاج ،کاهش کیفیت محصول در صورت وقوع بارندگی های آخر فصل در زمان برداشت می شود.

مهندس شریکیان افزود: با وجود این که بیشترین سطح کشت و میزان تولید محصولات باغی استان به محصول انگور  اختصاص دارد اما میزان عملکرد در واحد سطح و کیفیت محصول تولیدی در اغلب مناطق از حد مطلوب کمتر است . تاکداران عزیز با کاربرد روش های نوین و رعایت اصول فنی قادر به افزایش تولید خواهند بود.بر این اساس هزینه تمام شده محصول کاهش یافته و سود بیشتری عاید باغدار می گردد.

وی گفت: طبیعت بوته مو بالا رونده است ودر مناطق اصلی رویش این گیاه در جنگل از سایر درختان به عنوان قیم استفاده کرده و محصول بیشتری تولید می کند .اگر بوته های مو در سال نو نهالی به قیم بسته نشود قادر به حفظ خود نیستند و تولید آنها برای چندین سال کمتر خواهد شد

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید