Iranian Agriculture News Agency

مجری طح پنبه خبر داد:

افزایش 27 درصدی سطح زیر کشت پنبه در سال جاری

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به سطح زیر کشت پنبه در کشور گفت: سطح زیر کشت پنبه امسال در کشور 90 هزار هکتار است.

افزایش 27 درصدی سطح زیر کشت پنبه در سال جاری

به گزارش خبرنگار ایانا در سمنان، ابراهیم هزارجریبی در حاشیه بازدید از مزارع پنبه گرمسار در جمع خبرنگاران با اشاره به افزایش سطح زیر کشت پنبه در کشور اظهار داشت: امسال سطح زیر کشت پنبه نسبت به سال گذشته 27 درصد افزایش دارد.

وی با بیان اینکه هدف‌گذاری لازم برای خوداتکایی در تولید پنبه در دستور کار است افزود: در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود به حدود 65 درصد خوداتکایی در پنبه رسیده باشیم.

مجری طرح پنبه سال 1404 را چشم‌انداز تعیین‌شده برای رسیدن به خوداتکایی در تولید پنبه در کشور عنوان کرد و گفت: امیدواریم با اگر استقبال مناسب کشاورزان و همچنین همکاری صنعت نساجی سریع‌تر به اهداف تعیین‌شده در برنامه دست‌یابیم.

هزارجریبی با بیان اینکه در حال حاضر در مرحله داشت پنبه هستیم و در آینده نزدیک مرحله برداشت شروع می‌شود ابراز امیدواری کرد با افزایش سطح زیر کشت پنبه گامی مهم در خوداتکایی در این مهم برداشته‌شده باشد.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر تقریباً نیمی از پنبه مورد نیاز در کشور تولیدشده است گفت: مابقی پنبه مورد نیاز کشور از طریق واردات تأمین‌شده که امیدواریم با استقبال کشاورزان به کشت پنبه و افزایش سطح زیر کشت به سمت خودکفایی در تولید این محصول حرکت کنیم.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی با بیان استان‌های پنبه‌خیز در کشور مشخص هستند گفت: درمجموع بین 15 تا 17 استان پنبه‌خیز در کشور وجود دارد.

هزارجریبی خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سمنان، اصفهان، اردبیل، فارس و گلستان را از استان‌های مهم پنبه‌خیز کشور برشمرد.

وی میانگین سطح زیر کشت برای هر بهره‌بردار را 3 هکتار عنوان کرد و با بیان اینکه در حال حاضر کشاورزان عمدتاً به‌صورت خرده‌پا عمل می‌کنند ابراز امیدواری کرد با توسعه مکانیزاسیون و با توسعه کشت پنبه، سطوح بالاتری را داشته و بتوانیم سطح پنبه از 3 هکتار به میزان بالاتری برسد تا کار مکانیزاسیون در حوزه برداشت بیشتر شود.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به وضعیت استان سمنان در کشت پنبه نیز گفت: در استان سمنان نیز سطح زیر کشت محصول پنبه افزایش داشت و در این استان امسال حدود 2 هزار و 50 هکتار به کشت پنبه اختصاص دارد که نسبت به سال گذشته افزایش 60 درصدی را نشان می‌دهد.

هزارجریبی با بیان اینکه شهرستان‌های گرمسار و آرادان در استان سمنان شهرهای مهم پنبه‌خیز محسوب می‌شود افزود: در این شهرستان‌ها نیز سطح زیر کشت پنبه مانند کشور افزایش داشته و کشاورزان از این امر استقبال کردند.

وی درباره سطح زیر کشت پنبه در گرمسار گفت: امسال شهرستان گرمسار اختصاصاً 2.5 برابر افزایش کشت پنبه نسبت به سال گذشته دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید