Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی:

ادعای وجود ناخالصی نامتعارف در محموله های گندم کذب است

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در خصوص موارد مطرح شده مبنی بر این که 7۰۰ هزار تن ناخالصی در گندم ارائه شده وجود داشته است، اظهار داشت: گفتن چنین ارقامی یا ناشی از نا آگاهی است یا اینکه برخی به دلیل درگیری منافعشان با این موضوع این موارد را مطرح می‌کنند.

ادعای وجود ناخالصی نامتعارف در محموله های گندم کذب است

به گزارش ایانا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، یزدان سیف خاطر نشان کرد: تا به امروز قریب به ۸ میلیون تن گندم خریداری شده که این محصول در قالب یک میلیون و 300 هزار نمونه تحویل شرکت بازرگانی دولتی بخش خصوصی و کارخانجات آرد شده است و از تمامی این محموله‌ها نمونه برداری شده و در آزمایشگاه‌های دارای صلاحیت میزان افت آن‌ها بررسی شده و به ثبت رسیده است.

وی افزود : میزان افتی که برای کل محموله‌های گندم به ثبت رسیده بین ۱.۰۱ تا ۱.۰۳ بوده است.

سیف با اشاره به این که یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن از ۸ میلیون تن خرید تضمینی گندم مربوط به کارخانجات آرد تخصیص یافته است، گفت: ادعای برخی از این کارخانجات مبنی بر وجود ناخالصی غیر متعارف در گندم نادرست است چرا که براساس بررسی‌ها میزان افت محصول این کارخانجات ۸۳ صدم درصد ثبت شده است و مشخص نیست که برخی از این کارخانجات چگونه ادعای افت میان ۸ تا ۱۰ درصد را مطرح می‌کنند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی افزود: همچنین هرگونه جابه جایی گندم با گواهی کیفیت به انجام می‌رسد به طوری که افت ناشی از جابه جایی گندم از مقصد تا مبدا باید در برگه گواهی کیفیت ثبت شود و اگر رقم نامتعارفی به عنوان افت مبدا تا مقصد گندم به ثبت برسد این محصول در مقصد تخلیه نمی‌شود و به پژوهشکده غله ارسال می‌شود.

وی گفت: برخی صحبت‌ها از جنس منافع اقتصادی است و متوسل شدن به روش‌های نادرست برای بردن بهره اقتصادی دور از انصاف است.

سیف افزود: رویه سنجش افت گندم در کشور قدمت سی ساله دارد و آمادگی داریم در مورد هر کارخانه‌ای که ادعای افت غیر متعارف گندم را مطرح می‌کند مدارک لازم را ارائه دهیم تا همه متوجه شوند که این صحبت‌ها نادرست است.

پرداخت 400 میلیارد تومان مطالبات گندمکاران تا مهرماه

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی گفت: در سال زراعی جاری ۱۳۴ هزار میلیارد ریال خرید تضمینی گندم انجام شده که تاکنون ۱۳۰ هزار میلیارد ریال آن پرداخت شده است و مبلغ باقی مانده پیش از مهرماه به گندم کاران پرداخت می‌شود.

سیف  افزود: از ابتدای فصل خرید گندم تا امروز ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تن از این محصول خرید تضمینی شده و در سامانه‌ها به ثبت رسیده است که پیش بینی می‌شود تا آخر شهریور این رقم به ۸ میلیون تن برسد.

وی  گفت : ارزش کل گندم خریداری شده توسط شرکت بازرگانی دولتی در قالب خرید تضمینی دولتی ۱۳۴ هزار میلیارد ریال است که تاکنون ۱۳۰ هزار میلیارد ریال آن به کشاورزان پرداخت شده

سیف افزود : از رئیس جمهور تا رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر صنعت و وزیر جهاد کشاورزی در تلاشند که تا پایان هفته جاری و پیش از آغاز مهر کل مطالبات گندم کاران پرداخت شود و رقم بدهی دولت در این حوزه به طور کامل تسویه شود.

وی با اشاره به افت یک میلیون و ۴۷۰ هزار تنی خرید تضمینی گندم امسال نسبت به سال گذشته گفت : سیل در استان های خوزستان، لرستان و گلستان باعث شد قریب به یک میلیون تن محصول گندم در این مناطق از بین برود.

وی گفت : همچنین در مناطق سردسیر بارندگی‌ها از اردیبهشت کاهش یافت به طوری که این موضوع سبب افت برداشت گندم در مناطق سردسیری نسبت به سال گذشته شده است.

سیف افزود: همچنین ورود بخش خصوصی به خرید گندم نیز با توجه به آزاد سازی قیمت گندم صنف و صنعت باعث کاهش خرید دولتی شد به طوری که بنابر گزارش‌های انجمن‌های صنفی و صنعتی ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن گندم امسال توسط بخش خصوصی خریداری شده است که بخشی از این میزان در سامانه‌ها به ثبت رسیده و بخشی دیگر در حال ثبت است.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی با اشاره به تاثیر قیمت خرید تضمینی گندم در میزان تولید این محصول گفت : در حال حاضر قیمت خرید تضمینی گندم هزار و ۷۰۰ تومان است که این قیمت تاثیر مستقیمی در انگیزه گندم کاران برای تولید دارد.

وی افزود: قیمت، یک متغیر اقتصادی است که رفتار تولید کننده را تحت تاثیر قرار می‌دهد و تجربه نشان داده در گروه کالا‌هایی که سرکوب قیمتی وجود ندارد تولید افزایش یافت که گندم نیز از این قاعده مستثنی نیست و نمی‌توان کتمان کرد که اگر قیمت تضمینی گندم افزایش یابد تولید نیز افزایش می‌یابد.

سیف گفت : اما سیاست‌های دولت را هم باید در نظر گرفت چرا که برای تعیین خرید قیمت تضمینی گندم توسط دولت و شورای اقتصاد مولفه‌های مختلفی همچون شرایط اقتصادی کشور و منابع مورد نیاز یارانه نان هم در نظر گرفته می‌شود و در نهایت بر اساس این مولفه‌ها قیمت نهایی تعیین می‌شود.

وی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه و شورای اقتصاد، اقدامات لازم را در جهت تعیین قیمت نرخ تضمینی گندم، برای سال پیش‌رو آغاز کرده اند و طبیعی است که قیمت فعلی افزایش خواهد داشت، ولی میزان آن هنوز مشخص نیست و باید در شورای اقتصاد تصمیم مقتضی در این خصوص اتخاذ شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی همچنین با اشاره به خرید تضمینی ۳۷۵ هزار تن دانه‌های روغنی گفت: ارزش این میزان خرید هزار و 200 میلیارد تومان است که از این مبلغ تنها ۱۶ میلیارد تومان به عنوان بدهی باقی مانده است که این مبلغ نیز تا پایان هفته جاری پرداخت می‌شود و به کشاورزان اطمینان خاطر می‌دهیم که منابع مورد نیازشان را برای کشت پاییزه فراهم کنیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید