Iranian Agriculture News Agency

رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی صنایع غذایی عنوان کرد:

تامین غذای باکیفیت برای آبزیان با پرورش ریزجلبک‌ها در حاشیه دریاچه ارومیه

رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی صنایع غذایی با تاکید بر ارزش تغذیه‌ای بالای ریزجلبک‌ها برای پرورش آبزیان، از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای برای پرورش ریزجلبک در حاشیه دریاچه ارومیه خبر داد.

تامین غذای باکیفیت برای آبزیان با پرورش ریزجلبک‌ها در حاشیه دریاچه ارومیه

محمدامین حجازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای بین پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، مدیریت شیلات و آبزیان استان آذربایجان غربی و بخش خصوصی در زمینه پرورش ریزجلبک‌ها در حاشیه دریاچه ارومیه، اظهار کرد: ما یک سری تحقیقات درباره بیوتکنولوژی ریزجلبک‌ها را از سال ۱۳۸۴ در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی شروع کردیم و در مراحل مختلف موفق شدیم برخی از دستاوردهای خود را تجاری‌سازی کنیم.

وی افزود: به تازگی تفاهم‌نامه‌ای را برای اجرایی کردن بخش دیگری از این تحقیقات که پرورش ریزجلبک در حاشیه دریاچه ارومیه است با همکاری مدیریت شیلات و آبزیان استان آذربایجان غربی و بخش خصوصی منعقد کردیم. هدف از انعقاد این تفاهم‌نامه، تامین خوراک آبزیان و کمک به گسترش آبزی‌پروری در کشور است.

رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی صنایع غذایی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با بیان اینکه یکی از زنجیره‌های اصلی آبزی‌پروری، تامین غذا به ویژه غذای باکیفیت است، گفت: ارزش تغذیه‌ای جلبک‌ها چه از نظر نوع پروتئین و چه از نظر نوع اسیدهای چرب و نیز ویتامین‌ها و مواد معدنی که دارند، بسیار بالاست و ازاین‌رو می‌توانند هم در تغذیه مستقیم و هم تغذیه غیرمستقیم آبزیان به کار گرفته شوند.

وی، پرورش آرتمیا را نمونه‌ای از تغذیه غیرمستقیم آبزیان عنوان کرد و افزود: آرتمیا یکی از انواع غذای آبزیان است که برای رشد به جلبک نیاز دارد.

حجازی ادامه داد: علاوه بر کاربرد در صنعت آبزی‌پروری، ریزجلبک‌ها به عنوان آبزیان جدید در صنایع دیگر از جمله صنایع غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی  و حتی تامین انرژی‌های نو مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به ویژگی‌های مناطق حاشیه‌ای دریاچه ارومیه برای انتخاب محل پرورش ریزجلبک‌ها، تصریح کرد: یکی از اولویت‌های ما در گسترش کشاورزی بحث استفاده از منابع آب‌های غیرمتعارف است. از آنجاکه آب دریاچه ارومیه شوری بالایی دارد، در سایر حوزه‌های کشاورزی قابل استفاده نیست و به عنوان منبع آب غیرمتعارف محسوب می‌شود اما می‌تواند در زمینه پرورش جلبک مورد استفاده قرار گیرد.

رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی صنایع غذایی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، وجود آرتمیا در آب دریاچه ارومیه را دیگر ویژگی منحصر به فرد این دریاچه دانست و افزود: تنها موجود زنده پرسلولی در دریاچه ارومیه، آرتمیا است و همان‌طور که اشاره شد در پرورش دیگر آبزیان کاربرد زیادی دارد و آرتمیا هم برای رشد خود به جلبک نیاز دارد.

حجازی، بحث احیای دریاچه ارومیه را دیگر موضوع مهم در انتخاب محل پرورش ریزجلبک‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: یکی از مباحث مطرح برای احیای دریاچه ارومیه، روانه کردن آب به این دریاچه است. برای این کار می‌بایست مصرف آب شیرین محدود شود. توسعه حرفه پرورش جلبک می‌تواند یک شغل جایگزین برای سایر فعالیت‌های کشاورزی در اطراف دریاچه ارومیه باشد که باعث کاهش مصرف آب در این منطقه می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید