Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی خبر داد:

تولید ۲۲۳ هزار تن انگور و فرآوری 85 درصد محصول

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از تولید ۲۲۳ هزار تنی انگور در باغات این استان در طول سال جاری ‌خبر داد.‌

 تولید ۲۲۳ هزار تن انگور و فرآوری 85 درصد محصول

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، مهندس اکبر فتحی در حاشیه آیین اختتامیه معرفی توانمندی های بخش کشاورزی شهرستان ملکان(انگور و دوشاب) در تفرجگاه عینالی تبریز در گفتگو با خبرنگاران ، کشاورزان را لبیک گویان واقعی ندای رهبری در عرصه تولید دانسته و گفت: محصولات کشاورزی با دقت بالا تولید و عرضه می شود و در این بین کشاورزان به خوبی توانسته اند نقش خود را برای تحقق اقتصاد مقاومتی عملی کنند.

وی با اشاره ای به سطح زیرکشت و تولید باغات انگور استان گفت: هم اکنون باغات جوان ۳۶۱ هکتار و باغات بارور ۱۷ هزار و ۵۲ هکتار بوده و برآوردهای اولیه میزان تولید انگور در سال جاری را بیش از ۳۱۵ هزار تخمین می زدند که در اثر سرمازدگی حدود ۹۲ هزار تن از این محصول از بین رفت.

وی افزود: بدین ترتیب میزان تولید انگور در سال جاری ۲۲۳ هزار تن است که حدود ۱۵ درصد تولیدات معادل ۳۳ هزار و 450 تن به صورت تازه خوری و مصارف محلی همچون آبغوره و دوشاب مصرف می شود.

مهندس فتحی با اشاره به فراوری ۸۵ درصد محصول به میزان ۱۸۹ هزار و 500 تن به اشکال مختلف گفت: انگور و فرآورده های آن از جمله سبزه و کشمش یکی از اقلام صادراتی کشور محسوب می شوند که خوشبختانه این استان از لحاظ سطح زیر کشت تولید انگور و فرآورده های آن جایگاه ویژه ای در کشور دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص متوسط عملکرد تولید انگور در باغات استان گفت: شهرستان ملکان دارای هشت هزار و ۸۰۰ هکتار باغ انگور با متوسط عملکرد ۲۴ تن در هکتار بوده و قطب تولید انگور استان محسوب می شود، متوسط عملکرد انگور در دیگر شهرستان ها حدود ۱۸ تن در هکتار است.

وی ادامه داد: حدود ۷۵ درصد محصول تولیدی به میزان ۴۵ هزار تن به کشمش کالیفرنی و حدود ۲۵ درصد به میزان ۱۵ هزار تن به کشمش تیزابی تبدیل می شود.

مهندس فتحی افزود: مجموع کشمش فرآوری شده اعم از کالیفرنی و تیزآبی ۶۰ هزار تن است که به کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای میانه، روسیه و برخی کشورهای اروپایی و آفریقایی صادر می شود.

وی با اشاره به ارقام انگور تولیدی در استان گفت: ۹۰ درصد سطح زیرکشت باغات استان را رقم بی دانه (کشمشی) تشکیل داده و ۱۰ درصد بقیه نیز سهم ارقام دیگر همچون خلیلی، فخری، عسگری، حسینی، صاحبی، دسته چین، شاهانی، قورا شیرین یا تبرزه و قره اوزوم می باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: شهرستان ملکان با ۱۴۰ هزارتن، بناب با ۳۷ هزار و مراغه با ۳۵ هزار تن رتبه های اول تا سوم را در تولید انگور به خود اختصاص داده اند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید