Iranian Agriculture News Agency

در گفتگو با ایانا اعلام شد:

جزئیات هزینه‌ تولید هرکیلوگرم گندم در سال زراعی 99-98

رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران گفت: با برآورد انجام شده و با در نظر گرفتن سود 15 درصدی برای کشاورزان کف قیمت اعلامی برای گندم باید 2500 تومان باشد.

جزئیات هزینه‌ تولید هرکیلوگرم گندم در سال زراعی 99-98

عطاءالله هاشمی رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران در گفتگو با خبرنگار ایانا، در رابطه با هزینه‌های تولید گندم اظهار کرد: پروسه تولید گندم یک ساله است و هزینه‌های اولیه آن،  آماده سازی و شخم، بذر پاشی و کود پاشی است که با دستگاه های مکانیزه انجام می‌شود.

وی افزود: بسیاری از زمین‌ها در قطعات کوچک و مرزبندی شده هستند تا برای آبیاری کار راحت‌تر انجام شود، البته هزینه های کارگری برای تمام مراحل مختلف کار وجود دارد.

رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران در ادامه با اشاره به دیگر موارد هزینه‌ شده در تولید گندم اذعان کرد: هزینه حمل و نقل بذر و سم از محل خرید تا مزرعه، هزینه کارگر برای حمل هر کدام از این موارد و هزینه کارگر برای پاشیدن بذر و سم در مزارع کوچک از دیگر مواردی است که در تولید گندم هزینه دارد؛ در بسیاری از موارد در مزارع کوچک دستگاه‌های بذر کار و بذر پاش عمل نمی کند و کارگران به صورت دستی آن را انجام می دهند  به همین دلیل این مورد هم در هزینه‌ها لحاظ می‌شود.

وی افزود: هزینه استحصال آب و کارگر آبیاری که در مزارع گندم بیش از ۸۰% همچنان به صورت سنتی آبیاری می شوند، در پاییز دوبار آبیاری انجام می‌شود که اصطلاحاً به آن خاک آب می‌گویند و دیگری ۲۰ روز پس از اولین خاک آب است. 

هاشمی با اشاره به زمان کوددهی به مزارع خاطرنشان کرد: در اوایل اسفند و فروردین کود دهی و مبارزه با علف های هرز را داریم که هم هزینه کارگر و هم هزینه سمپاشی آن مطرح است.

وی افزود: در برخی مواقع مخلوط کشی لازم است که بذرها را از هم تفکیک کنیم و پس از آن سه بار آبیاری لازم است که باز هم هزینه استحصال آب و کارگر دارد، همچنین هزینه خرید کود، کارگر و کود دهی مزارع مجدداً باید لحاظ شود. 

رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران در رابطه با هزینه‌های برداشت گندم گفت: پس از آن هزینه‌های برداشت است که در قطعات بزرگ برداشت به صورت کمباینی و در قطعات کوچک به صورت دستی انجام می شود که  در صورت انجام دستی هزینه خرمن‌کوب هم به آن اضافه می شود.

وی تاکید کرد: اگر زمین اجاره ای باشد هزینه اجاره زمین هم به کشاورز تحمیل می شود.

هاشمی ادامه داد: هزینه حمل تا سیلو و مراکز خرید، کیسه گیری، بارگیری و حمل و نقل هم وجود دارد که طبق برآورد سال گذشته برای گندم آبی حدود ۲ هزار و ۲۰۰ تومان و برای دیم که به دلیل بالاتر بودن راندمان تولید، هزینه‌های بیشتری دارد حدود ۲ هزار و ۳۰۰ تومان برآورد شده که اگر ۱۵ درصد سود هم در نظر بگیریم قیمت کف اعلامی باید ۲۵۰۰ تومان باشد تا کشاورزان ضرر نکند.

 

آنالیزگندم 98-99-1

آنالیزگندم 98-99-2

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید