Iranian Agriculture News Agency

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها:

هزینه استحصال آب با سدهای زیرزمینی یک‌دهم سدهای روزمینی است

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه هزینه استحصال آب با سدهای زیرزمینی یک‌دهم سدهای روزمینی است، گفت: احداث سدهای زیرزمینی هیچ‌گونه مشکلات زیست‌محیطی و خطر غرق‌شدگی ندارد و از تبخیر آب هم جلوگیری می‌کند.

هزینه استحصال آب با سدهای زیرزمینی یک‌دهم سدهای روزمینی است

خسرو شهبازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا، خشکیدگی چشمه‌ها و قنوات را یکی از مشکلات مدیریت آب کشور دانست و اظهار کرد: در مناطق کوهستانی و بالادست قنوات با اقداماتی نظیر احداث سدهای کوتاه روزمینی و نیز سدهای زیرزمینی، آب در داخل آبرفت‌ها باقی می‌ماند و این آب به مرور زمان هم باعث تغذیه چشمه‌ها می‌شود و هم می‌توان از آن در مباحث مربوط به شرب، کشاورزی و صنعت استفاده کرد.

وی با بیان اینکه مناطق مستعد برای احداث سدهای زیرزمینی در قالب مطالعات پروژه‌های آبخیزداری مشخص می‌شود، گفت: اجرای پروژه‌های آبخیزداری از سرشاخه‌ها شروع می‌شود بدین ترتیب که بحث پوشش گیاهی و احیای جنگل و مرتع در اولویت قرار می‌گیرد. سپس سازه‌های سبک و خشکه‌چین، گابیونی و سنگی ملاتی مورد توجه قرار می‌گیرد.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، افزود:  در قسمت‌هایی که آبرفت اجازه می‌دهد، سدهای زیرزمینی را اجرا می‌کنیم که به‌صورت cut off در درون زمین ایجاد شده و آب را در خلل و فرج خاک ذخیره می‌کند.

شهبازی تصریح کرد: هزینه استحصال آب به وسیله سدهای زیرزمینی حدود یک‌دهم هزینه استحصال آب با سدهای روزمینی است چون در این سازه‌ها بحث پایداری وجود ندارد و تنها یک لایه غیرقابل نفوذ در داخل خاک ایجاد می‌شود تا آب را در خلل و فرج خاک ذخیره کند.

وی ادامه داد: علاوه بر این‌که احداث سدهای زیرزمینی هیچ‌گونه مشکلات زیست‌محیطی و خطر غرق‌شدگی ندارد، از تبخیر آب هم جلوگیری می‌کند.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تاکید بر ضرورت توجه به بحث مدیریت جامع حوضه‌های آبخیز، گفت: اعتقاد ما بر این است که مدیریت در حوضه‌های آبخیز باید به صورت جامع باشد وگرنه عوامل تخریب زیاد خواهند بود.

وی، خاطرنشان کرد: در حال حاضر، کل پروژه‌های سازمان جنگل‌ها در قالب مدیریت جامع حوضه آبخیز عملیاتی می‌شوند یعنی انجام کارهای مربوط به بخش مرتع، جنگل و آبخیز در یک حوضه صورت می‌گیرد.

به گفته شهبازی، امسال حدود ۱۰۰۰ حوضه برای اجرای اقدامات مشترک در نظر گرفته شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید