Iranian Agriculture News Agency

درگفتگو با ایانا مطرح شد؛

توان صادراتی برای مازاد 100 هزارتنی نخود

رئیس شورای ملی نخود ایران از امکان صادرات 100 هزار تن نخود مازاد بر نیاز کشور خبر داد.

توان صادراتی برای مازاد 100 هزارتنی نخود

ناصر مرادی رئیس شورای ملی نخود ایران در گفتگو با خبرنگار ایانا دراین‌باره گفت: تولید نخود در کشور 290 هزار تن است که مازاد تولید آن در کشور حداقل 100 هزار تن خواهد بود.

وی بابیان اینکه سرانه مصرف نخود در کشور 2 کیلوگرم است، افزود: میزان مصرف این محصول با مصرف حداکثری 160 هزار تن است که با توجه به تولید نخود در کشور توان صادراتی این محصول وجود دارد.

رئیس شورای ملی نخود با اشاره به رفع ممنوعیت صادرات این محصول گفـت: البته رفع این ممنوعیت هنوز به گمرک اعلام‌نشده است؛ اما پیش‌بینی می‌شود با توجه به از دست دادن فرصت صادراتی در 6 ماهه نخست سال، در حدود 20 هزار تن صادرات داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه ممنوعیت مقطعی صادرات سبب از دست رفتن بازارهای صادراتی می‌شود، افزود: در ابتدا مجبور به عرضه محصول باقیمت پایین‌تر برای عادت ذائقه مصرف‌کنندگان با نخود ایرانی هستیم و پس از به دست آوردن بازارهای هدف، با ممنوعیت مقطعی این بازارها را از دست خواهیم داد.

مرادی بابیان اینکه درگذشته محصول نخود به کشورهای حوزه خلیج‌فارس، هند، پاکستان و افغانستان صادر می‌شده است، افزود: در حال حاضر کشور هند یکی از رقیب‌های کشورمان در صادرات این محصول است و بازارهای هدف فعلی ما تنها  افغانستان، پاکستان و عراق است.

وی خاطرنشان کرد: نخود کشورمان به دلیل زودرس بودن می‌تواند چندین ماه قبل از ورود این محصول توسط سایر کشورها، بازارهای هدف را در دست بگیرد.

مرادی با اشاره به واردات نخود در سالهای گذشته گفت: میزان واردات این محصول در سال 96 نسبت به سال 97 کاهش‌یافته و این در حالی است که تولید این محصول در داخل پاسخگوی نیاز کشور است و مازاد نیاز نیز وجود دارد؛ اما با پرداخت ارز دولتی واردات این محصول انجام‌شده که خوشبختانه در سال گذشته نظارت بیشتری انجام‌شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید