Iranian Agriculture News Agency

رئیس پژوهشکده پسته استان کرمان اعلام کرد:

انجام تحقیقات در خصوص مدیریت بحران کم آبی

رئیس پژوهشکده پسته استان کرمان گفت: با توجه به بهره برداری بی رویه از منابع آب زیرزمینی استان، خشکسالی و کاهش بارندگی در سال های اخیر و اهمیت استفاده بهینه از منابع آب موجود در کاهش مصرف آب، تحقیقاتی در این پژوهشکده در خصوص مدیریت بحران کم آبی و کاهش خشکسالی صورت گرفته است.

انجام تحقیقات در خصوص مدیریت بحران کم آبی

بنا به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، وی افزود: این تحقیقات شامل معرفی روش آبیاری نواری در باغ های پسته، استفاده از سیستم های آبیاری قطره­ای زیر سطحی در باغات پسته، استفاده از خاک پوش پلاستیکی بر روی لوله های آبیاری قطره­ای سطحی در درختان پسته، تغییر روش آبیاری غرقابی رایج در باغ های پسته به روش آبیاری یک در میان نوارهای آبیاری، تغییر سیستم آبیاری از روش غرقابی به زیر سطحی با لوله های پی وی سی در باغ های پسته، تغییر سیستم آبیاری از روش سطحی به قطره ای در باغ های پسته، تغییر سیستم آبیاری از روش سطحی به زیر سطحی با لوله سیمانی در باغ های پسته، تغییر سیستم آبیاری از روش سطحی به زیرزمینی با لوله های اسفنجی تراوا، کاهش دفعات آبیاری درختان پسته در فصل خواب گیاه واثرات آن بر بهره وری مصرف آب می باشد.

اسماعیل پور در رابطه با اهم تحقیقات انجام شده چنین بیان داشت: آبیاری نواری دو متری نسبت به آبیاری غرقابی رایج در باغات پسته باعث افزایش 240 کیلوگرم محصول خشک در هکتار، کاهش در پوکی، افزایش درصد خندانی، کاهش یک واحد در انس پسته و افزایش بهره وری مصرف آب می شود.

وی افزود: همچنین استفاده از سیستم های نوین آبیاری نسبت به سنتی کاهش هدر رفت آب برداشت شده و افزایش راندمان آبیاری را شاهد هستیم و با جایگزینی این سیستم ها دوران بحران کم آبی را مدیریت کرد.

وی همچنین افزود: استفاده از خاکپوش پلاستیکی مزایای همچون بهبود معنی دار اغلب شاخص های رویشی وکیفی درختان پسته، افزایش عملکرد، افزایش بهره وری مصرف آب، افزایش رطوبت حجمی در کل پروفیل خاک، افزایش دور آبیاری وکاهش شوری لایه ی سطحی خاک را در بردارد.

رئیس پژوهشکده ی پسته در پایان اعلام داشت: براساس آزمایشات انجام گرفته عدم انجام آبیاری پاییزه  بر روی صفات کمی وکیفی محصول پسته تاثیر معنی دار ندارد و با کاهش یا حذف آبیاری پاییزه ضمن جلوگیری از مصرف بی رویه ی آب مناطق پسته کاری می توان راندمان کاربرد آب را بالا برد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید