Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور خبر داد:

واگذاری 6500 هکتار اراضی برای ایجاد شهرک‌های کشاورزی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور گفت: تاکنون 6 هزار و 500 هکتار از اراضی شهرک‌های کشاورزی اعم از گلخانه‌ای، شیلات و دام‌پروری به سرمایه‌گذاران واگذارشده است.

 واگذاری 6500 هکتار اراضی برای ایجاد شهرک‌های کشاورزی

علی‌اشرف منصوری مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور در گفتگو با ایانا از واگذاری 10 برابری شهرک‌های کشاورزی در یک سال و نیم گذشته خبر داد و گفت: تاکنون 6 هزار و 500 هکتار از اراضی شهرک‌های کشاورزی اعم از گلخانه‌ای، شیلات و دام‌پروری به سرمایه‌گذاران واگذارشده است.

وی ادامه داد: بیشترین واگذاری 10 سال اخیر مربوط به سال 97 بوده است؛ همچنین از ابتدای امسال تاکنون حدود 1840 هکتار شهرک‌کشاورزی واگذار شده است.

منصوری با اشاره به قانون افزایش بهره‌وری کشاورزی، گفت: افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی صرفاً واگذاری به شکل اجاره را پیش‌بینی کرده است، اما در شرکت شهرک‌های کشاورزی درصورتی‌که فرد تعهدات خود را انجام دهد و انحرافی از فعالیت در نظر گرفته‌شده، نداشته باشد امکان انتقال مالکیت برای وی وجود خواهد داشت.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اقدامات انجام‌شده و در حال اجرای این شرکت از ابتدای سال جاری تاکنون اشاره کرد و گفت: تاکنون مطالعات تفصیلی و استقرار نظام بهره‌برداری برای ایجاد 18 شرکت کشاورزی در حوزه‌های گلخانه‌ای، شیلات و دام‌پروری با سطح 12 هزار و 500 هکتار از منابع دولتی و بخش خصوصی انجام‌شده است.

منصوری بابیان اینکه به لحاظ محدودیت‌های منابع اعتباری در شرکت شهرک‌های کشاورزی و دولت، رویکرد جدیدی را دنبال می‌کنیم، ادامه داد: برای ایجاد زیرساخت‌های لازم در شهرک‌های کشاورزی از منابع شرکت‌های خصوصی برای تکمیل زیرساخت‌های این بخش استفاده می‌کنیم.

وی افزود: از ابتدای سال تاکنون توانسته‌ایم زیرساخت 27 شهرک را با وسعت دو هزار و 600 هکتار  مشترک از منابع دولتی و خصوصی تأمین کنیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور از دیگر فرایندهای اثرگذار در ایجاد شهرک‌های کشاورزی را پرداخت تسهیلات بانکی عنوان کرد و ادامه داد: 211 طرح در قالب تسهیلات تبصره 18 اعلام‌شده که تاکنون در شعب بانک کشاورزی 101 طرح حدود 840 میلیارد تومان مصوب شده است؛ از 101 طرح 36 طرح با مبلغ 352 میلیارد تومان منجر به قرارداد شده و سرمایه‌گذاران توانستند بخشی از تسهیلات خود را دریافت و فعالیت اجرایی خود را آغاز کنند.

وی ادامه داد: این تسهیلات علاوه بر مجموعه طرح‌های گذشته و در قالب سایر تبصره‌های قانون بودجه در اختیار شعب بانک قرارگرفته است و همچنان آن تسهیلات قابل دریافت است.

منصوری با تأکید بر اینکه با تقویت یارانه تسهیلات بانکی، سهم جذب تسهیلات می‌تواند رونق و جهش را در بخش کشاورزی فراهم کند، گفت: به دلیل محدودیت ایجادشده در یارانه تبصره 18؛ میزانی که تأمین‌شده جوابگوی نیاز بخش کشاورزی و شرکت شهرک‌های کشاورزی نیست.

وی با اشاره به 4 فراخوان این شرکت از ابتدای امسال گفت: از ابتدای امسال 63 شهرک در معرض دید سرمایه‌گذاران قرار گرفته است؛ این 63 شهرک بیش از 20 هزار هکتار از عرصه را برای حضور سرمایه‌گذاران فراهم کرده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید