Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خبر داد؛

افزایش 27 درصدی سطح زیر کشت کلزا در آذربایجان غربی در سال زراعی 97-98

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در همایش کشت کلزا در ارومیه گفت : امسال بیشترین سطح زیر کشت کلزا مربوط به شهرستانهای پلدشت ، بوکان ، نقده ، میاندوآب ، پیرانشهر و شاهین دژ بود که میانگین عملکرد استانی در هر هکتار 2089 کیلوگرم است .

افزایش 27 درصدی سطح زیر کشت کلزا در آذربایجان غربی در سال زراعی 97-98

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی ، اکبر کرامتی ادامه داد : در سال زراعی جاری 1299 نفر بهره بردار در زمینه زراعت کلزا در استان مشغول فعالیت بودند که در مجموع در حدود 40 هزار کیلوگرم بذر از ارقام مختلف بین زارعین توزیع شد.

وی خاطر نشان کرد: از مجموع 5 هزار و 330 هکتار از مزارع زیر کشت کلزا در حدود یک هزار و 340 هکتار تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزی قرار گرفته بود و بیش از 3 هزار تن انواع کود پاییزه و بهاره بین بهره برداران توزیع شد.

کرامتی با اشاره به فعالیتهای آموزشی و ترویجی انجام گرفته در زمینه کشت کلزا اضافه کرد: اجرای طرح الگویی کشت کلزادر سطح 100 هکتار در شهرستان پلدشت ، اجرای طرح کشت نشایی دیم در شهرستان پیرانشهر، اجرای مزرعه pvs در سطح 5 هکتار با استفاده از ارقام فرانسوی و آلمانی در شهرستان بوکان ، کشت 17 هکتار کلزا با استفاده از نوار تیپ در شهرستانهای میاندوآب و بوکان و برگزاری کارگاههای آموزشی برای کارشناسان و کشاورزان پیشرو از اهم برنامه های آموزشی و ترویجی اجرا شده است.

وی با بیان اینکه 11 مرکز خرید اصلی و فرعی در سطح شهرستانهای تابعه جهت خرید به موقع دانه روغنی کلزا برپا شده بود ، تصریح کرد : در سطح 4 هزار و 447 هکتار نیز مبارزه با علفهای هرز نازک برگ و در سطح 196 هکتار نیز مبارزه مکانیکی با علفهای هرز انجام گرفت .

کرامتی با بیان اینکه برنامه ابلاغی کشت دانه های روغنی کلزا برای استان از سوی وزارت جهاد کشاورزی در سال زراعی ۹۸_ ۹۹ در حدود ۳۲ هزار هکتار پیش بینی شده است، افزود : تا کنون 40 هزار تن انواع بذور هیبرید وارداتی و داخلی تامین و بین بهره برداران توزیع شده است و این روند همچنان ادامه دارد .

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد : جهت کشت پاییزه کلزا در سال زراعی 98-99 تا کنون 3779 تن انواع کود پاییزه تامین و در حال توزیع بین زارعین است .

وی پایین بودن قیمت خرید تضمینی با توجه به هزینه های بالای کشت ، داشت و برداشت، محدودیت تاریخ کشت ، عدم تامین بموقع بذور مورد نیاز ، نبود علف کش اختصاصی و کمبود هد برداشت مخصوص کلزا را از مسایل و مشکلات موجود در زمینه توسعه کشت کلزا در استان مطرح کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید