Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اعلام کرد:

پیش بینی کشت ۳۲ هزار هکتار دانه روغنی کلزا در آذربایجان غربی

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در همایش کشت کلزا با تاکید بر ضرورت توسعه کشت دانه های روغنی در استان گفت: توسعه کشت دانه روغنی کلزا در جهت تحقق و اجرای برنامه های اقتصادی مقاومتی در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

پیش بینی کشت ۳۲ هزار هکتار دانه روغنی کلزا در آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، رسول جلیلی در این مراسم که در که در سالن امفی تئاتر ساختمان شماره دو سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی برگزار شد، با بیان اینکه توسعه کشت دانه روغنی کلزا در اراضی کشاورزی برای رعایت تناوب و پایداری کشت گندم اجرا می شود ، تصریح کرد: باید به کشت به موقع واستفاده مناسب از بذر و کود به اندازه کافی توجه شود تا راندمان عملکرد در اراضی زیر کشت افزایش یابد.

وی با بیان اینکه محور توسعه اقتصادی در آذربایجان غربی توسعه کشاورزی است، افزود: در سال زراعی جاری بیش از ۵ هزار هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت کلزا رفته بود که بیش از ۱۰ هزار تن محصول از این مزارع برداشت شد.

جلیلی با اشاره به وابستگی کشور در زمینه تامین روغن، اظهارکرد: یکی از محصولاتی که می‌تواند باعث کاهش وابستگی ما در این زمینه شود، دانه روغنی کلزا و توسعه کشت این محصول است که باید برنامه ریزی موثرتری برای ترویج کشت این محصول در استان اعم ازتامین بذور وماشین الات و سایر امکانات مورد نیازدر بین کشاورزان داشته باشیم .

این مقام مسئول بیان کرد : حفظ منابع آب و خاک یکی از ضروریات مهم در توسعه بخش کشاورزی محسوب می شود که باید از آن صیانت کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اهم برنامه های عملیاتی سازمان در سال جاری تاکیدکرد : اجرای طرح جامع اطلاعات کشاورزی استان و تهیه نقشه کاداستر اراضی آبی شامل اطلاعات مکانی و توصیفی قطعات اراضی تحت بهره برداری، برقراری کشاورزی قراردادی در جهت تکمیل زنجیره ارزش محصولات کشاورزی، توسعه روش‌های خاکورزی حفاظتی به منظور کاهش تبخیر رطوبت خاک، ایجاد مزارع و باغات نمایشی، تحقیقی ترویجی و الگویی در سطح هر یک از پهنه‌ها از اهم این برنامه‌های عملیاتی به شمار می‌رود.

وی توسعه کشت های متراکم گلخانه ای و توسعه دامداری‌های بزرگ مقیاس برای افزایش تولید محصولات گوشتی و پروتئینی و تامین نیاز کارخانجات لبنی استان، را از سایر عناوین و برنامه‌های عملیاتی سازمان ذکر کرد.

جلیلی یکی از مهمترین برنامه‌های عملیاتی را ایجاد سامانه اطلاع رسانی بازار محصولات کشاورزی به عنوان پل ارتباطی مابین تولید کننده و بازار‌های مصرف داخلی و خارجی و شناسایی بازار‌های هدف برای تولید تقاضا محور متناسب با مزیت نسبی هر پهنه برشمرد و افزود: ترویج استفاده از روش‌های نوین به زراعی به منظور کاهش مصرف آب در مزارع و باغات، انتخاب و معرفی شیوه‌های نوین آبیاری برای هر یک از پهنه‌ها متناسب با شرایط آب و هوایی و نوع خاک برای مزارع و باغات، راهبری و هدایت تولید کنندگان محصولات کشاورزی در جهت تولید محصول سالم و مصرف کود‌های شیمیایی و سموم دفع آفات نباتی در حد مجاز و نیز تقویت و توسعه تشکل‌های بخش کشاورزی جزو سایر برنامه‌های عملیاتی سازمان به شمار می‌رود.

در ادامه مهران زینال زاده معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز به تبیین برنامه های سازمان در خصوص اجرای طرح مدیریت سبز و بهبود کیفیت انرژی در سطح ستاد و شهرستانهای استان و تامین امکانات و منابع مالی مورد نیاز جهت کشت پاییزه کلزا در سطح استان پرداخت .

سرهنگ نام آور فرمانده یگان حفاظت ازاراضی کشاورزی استان نیز در این همایش با بیان اینکه توسعه بخش کشاورزی و کشت محصولاتی مانند کلزا فقط در گرو حفاظت از اراضی کشاورزی است ، افزود : خاک کشاورزی نقش موثری در تامین امنیت غذایی جوامع و رفع نیازهای ضروری و حیاتی آنان دارد.

نام آور تاکید کرد : حفاظت از خاک زراعی و جلوگیری از تغییر غیرمجاز اراضی کشاورزی وظیفه همگانی است و همه با هم باید در محفاظت از آن کوشا باشیم. 

وی با تاکید برضرورت آگاهی بخشی و جلب مشارکت مردم در حوزه تغییر کاربری اراضی اظهار کرد: یگان حفاظت از اراضی کشاورزی با هدف پیشگیری از جرم و صیانت از اراضی راه‌اندازی شده که سامانه ۱۳۱ در همین راستا است.

نام آور خاطر نشان کرد : مقام معظم رهبری درباره ضرورت جلوگیری از تخریب زمین‌های کشاورزی و برخورد با زمین‌خواران هشدار داده اند و از این مسئله به‌عنوان یک وظیفه مهم حاکمیتی یاد کرده اند.

در ادامه این همایش یکروزه با برگزاری پانل پرسش و پاسخ ، مشکلات و پیشنهادات موجود در زمینه توسعه کشت دانه روغنی کلزا در استان مطرح و به سوالات حاضرین پاسخ داده شد واز فعالین و کشاورزان پیشرو در زمینه کشت کلزا نیز با اهدای لوح و هدایایی تجلیل و قدردانی شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید