Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس:

متقاضیان احداث صنایع فرآوری، تسهیلات 15 درصدی دریافت می‌کنند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: متقاضیان احداث کارخانه فرآوری چغندرقند و گوجه فرنگی با تکنولوژی جدید و در مناطق مورد نیاز از تسهیلات با بهره ۱۵ درصد برخوردار می‌ شوند.

متقاضیان احداث صنایع فرآوری، تسهیلات 15 درصدی دریافت می‌کنند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، محمد مهدی قاسمی در نشست کشت چغندرقند پاییزه که با حضور مدیر عامل اتحادیه شرکت های تعاونی تولید ایران برگزار شد، ابراز کرد: در زنجیره تولید صنایع فرآوری نقش موثری دارند، از این رو در برنامه طولانی مدت "مدیریت کشت چغندر قند وگوجه فرنگی" توسعه کارخانجات با مدیریت کشاورزان و تعاونی‌ها تولید در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به شرایط تحریم و جنگ اقتصادی حاکم بر جامعه، گفت: در شرایط موجود تامین امنیت انرژی و کالری جامعه از جمله تولید شکر استحصالی از چغندرقند ضرورت دارد چرا که واردات این محصول، ارز بری را به دنبال دارد.

به گفته قاسمی کشت چغندرقند پاییزه نسبت به بهاره به دلیل صرفه جویی 50 درصدی در مصرف آب در اولویت است.

وی با اشاره به افت کمی وکیفی آبهای زیرزمینی، گفت: اولین و مهمترین استراتژی جهاد کشاورزی آب محوری است از این رو انتقال کشت بهاره به پاییزه و در رأس آن چغندرقند در دستور کار قرار دارد.

قاسمی با بیان اینکه چغندرقند بهاره در شرایط سنتی ۱۵ هزار متر مکعب و با روش‌های نوین آبیاری ۹ تا ۱۰ هزار متر مکعب در هکتار آب مصرف می‌کند، افزود: در چغندر قند پاییزه  امکان استفاده از آب سبز فراهم می‌شود.

وی از دیگر مزایای کشت چغندر قند پاییزه "گندم بنیان بودن" این محصول زراعی برشمرد و تصریح کرد: کاشت این محصول به اصلاح و بهبود ساختار خاک و همچنین کنترل عوامل خسارت زا کمک می کند.

این مقام مسئول تصریح کرد: اگرچه چغندر قند پاییزه عیار پایین تری نسبت به بهاره دارد اما با توجه به تناژ تولید بالاتر این نقصیه برطرف می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس فراهم کردن بستر تولید را وظیفه و مسئولیت این سازمان دانست و افزود: از برنامه کوتاه مدت در توسعه کشت چغندرقند پیگیری مطالبات سال گذشته چغندرکاران است و اگرچه از ابتدا روش قهری با کارخانه داران برخورد نشد اما در نهایت هر روش ممکن که حق و حقوق کشاورزان را به رسمیت بشناسد، دنبال می شود.

وی با بیان اهمیت علمی و فنی کردن کشت چغندرقند از محققین خواست تا مزارع چغندرقند را از نظر علمی پایش کنند و نتایج را به کشاورزان انتقال دهند.

قاسمی یکپارچه سازی و یک جا کشتی از استراتژی ها درکشت چغندرقند همچنین رعایت تاریخ کشت مناسب را ضروری دانست.  

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس پیگیری Contrat Farming یا کشت مبتنی بر قرارداد توسط تشکل ها را  قابل تقدیر دانست و افزود: کشاورزان به مداخلات تشکل ها نیاز دارند،مداخلات حوزه کشاورزی را روز به روز افزایش دهید.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید