Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح خبر داد:

برنامه ریزی برای تجهیز و نوسازی ۱۰۵ هزار هکتار از شالیزارهای شمال با فاینانس خارجی

مجری طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری شمال کشور از برنامه‌ریزی برای تجهیز و نوسازی ۱۰۵ هزار هکتار از شالیزارهای شمال با استفاده از فاینانس خارجی خبر داد.

برنامه ریزی برای تجهیز و نوسازی ۱۰۵ هزار هکتار از شالیزارهای شمال با فاینانس خارجی

رضا عظیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا، وسعت اراضی شالیزاری شمال کشور را حدود ۵۰۰ هزار هکتار عنوان و اظهار کرد: حدود ۳۰۰ هزار هکتار از این شالیزارها به لحاظ فنی، ظرفیت تجهیز و نوسازی دارند.

وی با اشاره به شروع اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری شمال کشور از سال ۱۳۶۹، گفت: متاسفانه اعتباراتی که تاکنون از منابع ملی به این طرح اختصاص یافته، خیلی قطره‌چکانی بوده است.

عظیمی از تجهیز و نوسازی ۱۳۰ هزار هکتار از شالیزارهای شمال خبر داد و تصریح کرد: از آنجاکه این طرح به دلیل کمبود منابع مالی، پیشرفت مورد انتظار را نداشت، از سال ۱۳۹۳ مقرر شد که با استفاده از فاینانس خارجی، اجرای طرح تسریع شود.

مجری طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری شمال کشور، افزود: بر این اساس، پیش‌بینی شد با استفاده از یک خط اعتباری ۱٫۶ میلیارد یوآنی، طی ۳ سال ۱۰۵ هزار هکتار از شالیزارهای شمال کشور یعنی استان‌های گیلان، مازندران و گلستان تجهیز و نوسازی شود.

وی خاطرنشان کرد: بعد از اخذ یک سری مجوزهای داخلی مربوط به شورای اقتصاد، کمیسیون ماده ۶۲ و بانک عامل، طی سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ با یک شرکت چینی وارد مذاکرات فنی، مهندسی و تجاری شدیم.

عظیمی ادامه داد: پس از انعقاد قرارداد، این شرکت ملزم شد از یکی از بانک‌های چینی خط اعتباری برای این طرح دریافت کند اما موفق به این کار نشد. بعد از فرصت ۶ ماهه‌ای که به این شرکت داده شد، قرارداد لغو و از نیمه سال ۱۳۹۵ با یک شرکت چینی دیگر وارد مذاکره شدیم. در اوایل سال ۱۳۹۷ قرارداد فنی و تجاری به امضا رسید اما به دلیل سیاست‌های خصمانه آمریکا، این شرکت هم تاکنون توفیقی به دست نیاورده است.

وی درباره دستاوردهای اجرای این طرح در ۱۳۰ هزار هکتار از شالیزارهای شمال، گفت: اجرای این طرح موجب شد مدیریت مصرف آب به دست کشاورز بیفتد و به همین دلیل راندمان آبیاری افزایش یافت.

مجری طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری شمال کشور با اشاره به توانایی کشاورزان برای مدیریت آب در شبکه‌های آبیاری، تصریح کرد: در اراضی سنتی، شبکه‌های آبیاری وجود ندارد. در نتیجه ابتدا زمین‌های بالادست سیراب می‌شوند و از تراوش آب از زمین‌های بالادست، اراضی پایین‌دست آبیاری می‌شوند. این امر موجب اتلاف بالای آب در شالیزارها می‌شود و استقلال کشت را هم از کشاورز می‌گیرد.

عظیمی با بیان اینکه با اجرای این طرح شاهد افزایش چشمگیر سطح مکانیزاسیون برنج در شالیزارها بودیم، خاطرنشان کرد: وقتی شالیزارها تسطیح و قطعه‌بندی می‌شوند، ماشین‌های برداشت و ماشین‌های نشاء با سهولت بیشتری وارد این اراضی می‌شوند.

وی، افزایش تنوع  کشت و فراهم شدن امکان کشت دوم را از دیگر مزایای اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری برشمرد و گفت: هم‌اینک در ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی تجهیز شده، کشت دوم انجام می‌شود که عمدتا کلزا است. این کار باعث افزایش چشمگیر میزان تولید کلزا در شمال کشور شده است و درآمد کشاورزان را افزایش داده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید