Iranian Agriculture News Agency

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

سرمایه‌گذاری ملی برای تولید و اشتغال مانع از تخریب منابع طبیعی می‌شود

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در تمام مناطق مستعد اکولوژیکی کشور که توان تولید بالایی دارند، سرمایه‌گذاری ملی برای تولید غیرآلاینده و اشتغال در حداقل ممکن است و این باعث می‌شود که مردم، مشکل خود را با منابع طبیعی حل کنند.

سرمایه‌گذاری ملی برای تولید و اشتغال مانع از تخریب منابع طبیعی می‌شود

شمس‌الله شریعت‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا، با اشاره به آسیب‌های واردشده به جنگل‌های زاگرس، اظهار کرد: در حال حاضر، عمده‌ترین گونه جنگل‌های زاگرس بلوط است و بلوط مقاوم‌ترین گونه جنگل‌های این منطقه است.

وی افزود: بلوط در مقابل همه فشارهای محیطی از جمله خشکسالی‌ها، کوبیده شدن سطح خاک و کشت و زرع پای درختان مقاومت کرده است. با این وجود، سطح مقاومت این گونه درختی هم حدی دارد و تا یک اندازه مشخص می‌تواند در مقابل آفات، امراض و سایر محدودیت‌ها دوام بیاورد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، تصریح کرد: این اتفاقی است که اگر به آن توجه نشود و به‌خوبی مدیریت نگردد، گریبان جنگل‌های شمال را هم خواهد گرفت.

شریعت نژاد در ادامه خاطرنشان کرد: هم‌اینک در حدود ۶۰۰ هزار هکتار از پهنه‌های جنگلی زاگرس، کشت و زرع انجام می‌شود اما خسارت واردشده در اثر آفات و امراض هم قابل توجه بوده است.

وی در خصوص راهکارهای حفظ جنگل‌های زاگرس، گفت: برای حفظ جنگل‌های زاگرس، سیستم مدیریتی کشور باید به این جمع‌بندی برسد که وابستگی معیشتی افراد به این جنگل‌ها را قطع و یا حداقل کم کند. اگر بنا باشد که دولت، جنگل را به حال خود بگذارد و وابستگی معیشتی ساکنان روزافزون باشد، اتفاق مثبتی نخواهد افتاد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، افزود: در تمام مناطق مستعد اکولوژیکی کشور که توان تولید بالایی دارند، سرمایه‌گذاری ملی برای تولید غیرآلاینده و اشتغال در حداقل ممکن است و این باعث می‌شود که مردم، مشکل خود را با منابع طبیعی حل کنند. در نتیجه، تجاوز به عرصه‌های منابع طبیعی و تخریب آن افزایش می‌یابد و چون این تخریب در کوتاه‌مدت محسوس نیست، کسی به آن اهمیت نمی‌دهد.    

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید