Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری اعلام کرد:

اجرای طرح الگویی هوشمندسازی سامانه‌های آبیاری در 6 استان کشور

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری از اجرای طرح الگویی هوشمندسازی سامانه‌های آبیاری در استان‌های اصفهان، یزد، همدان، کرمانشاه، قزوین و تهران خبر داد.

اجرای طرح الگویی هوشمندسازی سامانه‌های آبیاری در 6 استان کشور

عباس زارع در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در پاسخ به این پرسش که با توجه به رشد قیمت تجهیزات و لوازم سامانه‌های نوین آبیاری، چه برنامه‌ای برای پوشش این هزینه‌ها در نظر گرفته شده است؟ اظهار کرد: از آنجاکه قیمت مواد اولیه پلی‌اتیلن یکباره حدود ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کرد و ۷۵ تا ۸۰ درصد هزینه‌های احداث سامانه‌های نوین آبیاری مربوط به لوازم و تجهیزات پلی‌اتیلنی است، این امر تاثیر زیادی در بالارفتن هزینه تمام شده این سامانه‌ها داشت.

وی افزود: هرساله با مذاکراتی که با سازمان برنامه و بودجه انجام می‌دهیم، تلاش می‌کنیم میزان کمک بلاعوضی که به هریک از سامانه‌ها اختصاص می‌یابد، درصدی افزایش پیدا کند. در سال جاری هم این توافق به‌صورت شفاهی حاصل شده و به زودی به استان‌ها ابلاغ خواهد شد. بر این اساس، میزان کمک‌های بلاعوض رشد خوبی نسبت به پارسال خواهد داشت.

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری، تصریح کرد: خوشبختانه طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری یک طرح تقاضامحور است و خود بهره‌برداران، کارفرما هستند. این موضوع باعث شده که بهره‌برداران در بحث خودیاری، کمک‌های قابل توجهی داشته باشند و اگر سرمایه‌گذاری بهره‌برداران نبود، آمار اجرای این سامانه‌ها در سال جاری به مراتب کمتر بود.

زارع درباره هوشمندسازی سامانه‌های آبیاری نیز گفت: هوشمندسازی سامانه‌های آبیاری به برنامه جامعی نیاز دارد که اطلاعات داخل مزرعه را جمع‌آوری کرده و پس از آنالیز، دستورات لازم را به سامانه آبیاری ارایه کند. بر این اساس، ما چند طرح الگویی را در سطح کشور پیش‌بینی کردیم تا بتوانیم این فرآیند را عملیاتی کرده و پس از ارزیابی، آن را به ضوابط و استانداردها تبدیل کنیم. در این صورت، در کنار توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، هوشمندسازی هم اتفاق می‌افتد.

وی، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون نقاطی در استان‌های اصفهان، یزد، همدان، کرمانشاه، قزوین و تهران برای اجرای این طرح الگویی در نظر گرفته شده‌اند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید