Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد:

آسیب به تولید 3 محصول استراتژیک با مداخلات کنترل قیمت

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با انتقاد از مداخلات کنترل قیمت در مورد 3 محصول، گندم، شکر و دانه های روغنی، گفت: این مداخلات، توفیقات ما را تحت الشعاع قرار داد و این به نفع کشور نیست.

آسیب به تولید 3 محصول استراتژیک با مداخلات کنترل قیمت

به گزارش خبرنگار ایانا، عباس کشاورز در هفتمین گردهمایی سراسری کشت محصولات زراعی با اشاره به وقوع 3 اتفاق جدید در سال زراعی 97-98، اظهار کرد: اولین اتفاق بروز سیل در چندین استان کشور بود که باعث شد 600 تا 700 هزارتن گندم  را در خوزستان و 20 هزارتن کلزا را در گلستان از دست بدهیم.

وی، حمله ملخ های مهاجم آفریقایی را دومین اتفاق امسال دانست و گفت: خیلی سال بود که با این شدت و پیچیدگی با حمله ملخ ها مواجه نبودیم به طوری که 10 استان ما با این مشکل درگیر شدند.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی، ادامه داد: تغییر نرخ ارز سومین اتفاق در سال زراعی جاری بود که سیستم اقتصادی کشاورزان و نظام تولید را تحت تاثیر قرار داد.

کشاورز با انتقاد از مداخلات دولت برای کنترل قیمت 3 محصول گندم، شکر و دانه های روغنی، تصریح کرد: این مداخلات، توفیقات ما در این 3 حوزه را تحت الشعاع قرار داد و این امر به نفع کشور نیست.

این مقام مسوول در وزارت جهاد کشاورزی افزود: ما تا آستانه خودکفایی شکر پیش رفته بودیم اما با وجود بارندگی های خوب امسال نتوانستیم چغندر بکاریم.

وی، تغییر نرخ ارز و نیز نبود کارخانه قند در جنوب کشور را از عوامل آسیب زننده به تولید محصول چغندر قند دانست.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی، وضعیت بارندگی در سال زراعی جاری را خوب توصیف کرد و گفت: تنها پدیده نگران کننده امسال بحث درجه حرارت بود. با وجود آن که فروردین و اردیبهشت خنکی داشتیم اما خردادماه گرم بود.

کشاورز با استناد به پیش بینی های هواشناسی، خاطرنشان کرد: برآوردها حاکی از آن است که بارندگی مهرماه مشابه قبل یا حتی کمتر است اما از آبان و آذر، بارندگی های مناسب شروع می شود.

وی به کشاورزان توصیه کرد که برای مدیریت سرما در ماه های آبان و آذر، آماده سازی زمین و کشت را به موقع انجام دهند.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی، تولید بذر پرورشی گندم در کشور را خوب ارزیابی کرد و گفت: ضریب نفوذ ارقام جدید گندم بسیار کند است، ضمن اینکه ضریب تبدیل هم در بسیاری از استان ها قابل قبول نیست.

کشاورز، خواستار انجام یک آسیب شناسی در تولید گندم دیم شد و اظهار کرد: باید یک برنامه بذری جدید در این حوزه تدوین کنیم و خواسته های خود را به بخش تحقیقات و شرکت های خصوصی منعکس نماییم.

این مقام مسوول در وزارت جهاد کشاورزی، سنک کلزا را یکی از مشکلات جدی در تولید این محصول ذکر کرد و افزود: سنک کلزا باعث شد محصول مزرعه ای که باید 9 تن برداشت می کرد به 2 تن هم نرسد.

وی، سفیدک و گل جالیز را از دیگر آفات مشکل ساز در تولید کلزا برشمرد و خواستار ورود سازمان حفظ نباتات برای حل مشکل شد.

کشاورز با تاکید بر اهمیت تغذیه به موقع گیاه کلزا، خاطرنشان کرد: عناصر غذایی به ویژه سولفات آمونیوم در موقع زایش گیاه بسیار اهمیت دارند.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی، با اشاره به مصوبه دولت مبنی بر عدم کشت برنج در استان های غیرشمالی، تاکید کرد: هیچ کجای دنیا، برنج را مثل کشور ما کشت نمی کنند.

وی افزود: ما موافق تولید برنج هستیم اما مهم تر از همه پایداری سرزمین است.

کشاورز، مصرف کود برای تولید برنج را نامناسب خواند و تصریح کرد: در حال حاضر بحث تولید بذر برنج جدی شده است و تولیدکنندگان خوبی وارد ایران شده اند.

وی با بیان اینکه پکیج تولید علوفه ما تا این لحظه شامل یونجه و ذرت است، گفت: 8.5 درصد سطح زیرکشت به یونجه اختصاص دارد که 20 درصد آب را مصرف می کند.

این مقام مسوول در وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به معرفی گونه های گیاهی دیگر، خاطرنشان کرد: این محصولات هیچ مشکل تغذیه ای ندارند و دامداران صنعتی بزرگ از آنها استفاده می کنند.

کشاورز از ارایه نسخه وزارت جهاد کشاورزی برای محصولات علوفه ای خبر داد و اظهار کرد: در این نسخه تصریح شده که کشت تابستانه محصولات علوفه ای کم آب، توسعه یابد و ضمن ارایه پکیج دیم، محصولات زراعی آبی به صورت پاییزه کشت شود.

وی با اشاره به راه اندازی خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی با نظر وزیر جهاد کشاورزی، گفت: ضریب مکانیزاسیون از 1.26 به 1.89 اسب بخار افزایش یافته است که مطابق برنامه است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه بحث مکانیزاسیون کشاورزی در وزارت صمت متولی ندارد، خاطرنشان کرد: هم اینک موضوع ارز دارد مکانیزاسیون را تحت فشار قرار می دهد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید