Iranian Agriculture News Agency

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی سمنان:

420 هکتار از اراضی شاهرود به سامانه آبیاری کم‌فشار مجهز شد

مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: اجرای طرح 2 هزار هکتاری سامانه آبیاری کم‌فشار در اراضی کشاورزی منطقه خارتوران شهرستان شاهرود در دستور کار بوده که تاکنون 420 هکتار از آن اجرایی شده است.

420 هکتار از اراضی شاهرود به سامانه آبیاری کم‌فشار مجهز شد

به گزارش خبرنگار ایانا در سمنان، حسین شاهینی با اشاره به برنامه‌های این سازمان برای توسعه سیستم‌های آبیاری کم‌فشار در اراضی کشاورزی این استان اظهار داشت: تعدد منابع آبی و وجود انهار سنتی انتقال آب و همچنین عدم توزیع یکنواخت آب سبب شده تا راندمان آبیاری در این منطقه در وضعیت مطلوبی نباشد.

وی افزود: محروم بودن منطقه و همچنین جمعیت سه هزارنفری که عمدتاً به فعالیت‌های کشاورزی و دامداری اشتغال دارند؛ سبب شد تا مباحث زیربنایی بخش کشاورزی در دستور کار مدیریت آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان قرار گیرد.

مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان این‌که در سنوات گذشته برخی عملیات زیربنایی آب‌وخاک در بخش کشاورزی در این منطقه انجام‌شده است افزود: مرمت 15 کیلومتر از قنوات موجود، تسطیح اراضی در سطح 70 هکتار و احداث 11 کیلومتر لوله و کانال بتنی انتقال آب برخی از اقدامات انجام‌شده در راستای افزایش بهره‌وری آب کشاورزی در این منطقه است.

شاهینی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی در یک اقدام جهادی طرح 2 هزار هکتاری اجرای سامانه‌های آبیاری کم‌فشار را برای 24 حلقه چاه کشاورزی موجود در منطقه با استفاده از ظرفیت مشاوران و کارشناسان استان تهیه‌کرده است گفت: این امر باهدف کمک به کشاورزان منطقه برای مدیریت بهینه آب کشاورزی و ارتقاء سطح معیشتی و پایداری اشتغال در منطقه انجام‌شده است.

وی با بیان اینکه در این طرح آب چاه‌های کشاورزی با استفاده از لوله‌های پلی‌اتیلن که از دوام و عمر بهره‌برداری بالایی برخوردارند به ابتدای مزارع منتقل‌شده و در سطح مزارع توزیع می‌شوند افزود: با اجرای این طرح علاوه بر حل معضل انتقال آب راندمان توزیع نیز به‌طور چشمگیری افزایش می‌یابد.

مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: اجرای این طرح به علت ایجاد منابع آبی پایدار تأثیر مثبتی نیز بر اشتغال منطقه و حفظ و حراست از منابع طبیعی منطقه دارد.

شاهینی با بیان اینکه اجرای طرح سامانه آبیاری کم‌فشار در سطح 420 هکتار از اراضی کشاورزی منطقه‌های کم برخوردار خارتوران با استفاده از اعتبارات سال گذشته اجرایی شده است خاطرنشان کرد: این پروژه آب‌وخاک با صرف اعتبار 25 میلیارد ریالی با موفقیت به اتمام رسیده است.

وی ابراز امیدواری کرد با تخصیص اعتبار مناسب برای اجرایی کردن این پروژه آب‌وخاک، بسترهای لازم برای رفع محرومیت در این منطقه فراهم شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید