Iranian Agriculture News Agency

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی:

"کشاورزان" و "تکنولوژی" پشتوانه های کشور برای عبور از بحران آب هستند

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی گفت: پشتوانه کشور برای عبور از بحران آب، خیل عظیم کشاورزان و توسعه سریع تکنولوژی است.

"کشاورزان" و "تکنولوژی" پشتوانه های کشور برای عبور از بحران آب هستند

به گزارش خبرنگار ایانا، محمدحسین شریعتمدار در هفتمین گردهمایی سراسری کشت محصولات زراعی 99-98 با بیان این که یک مرحله تا رسیدن به فاجعه آب در کشور فاصله داریم اما هنوز به این مرحله نرسیدیم، اظهار کرد: براساس تقسیم بندی سازمان ملل، ما در مرحله تنش آبی هستیم و به مرحله کمبود مطلق نرسیدیم.

وی با اشاره به چالش های منابع آب در کشور از جمله کاهش ذخایر سفره های زیرزمینی، افزایش تعداد چاه ها و شورشدن آب های زیرزمینی، گفت: تعداد چاه های عمیق از 13 هزار حلقه در سال 51 به 194 هزار حلقه در سال 94 رسیده است.

 رییس مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق بازرگانی ایران، تصریح کرد: تا قبل از سال 80 به طور متوسط سالی 6 دشت ممنوعه اعلام می شد که از سال 80 به بعد به سالی 16 دشت افزایش یافته است.

شریعتمدار از کاهش چشمگیر رواناب های کشور در یک دهه اخیر خبر داد و گفت: فرونشست دشت ها سال به سال تشدید می شود و پایداری سرزمین را دچار مشکل کرده است.

وی، چالش های آب و اشتغال را 2 بحران کشور دانست و افزود: پشتوانه کشور برای عبور از بحران آب، خیل عظیم کشاورزان و توسعه سریع تکنولوژی است.

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: 30 سال پیش برای امنیت غذایی هر نفر در روز 6 مترمکعب آب صرف می شد که هم اینک به 3 مترمکعب کاهش یافته است.

شریعتمدار، طرح تعادل بخشی را یکی از راهکارهای غلبه بر بحران آب عنوان کرد و گفت: برای تعادل بخشی به سفره های زیرزمینی می بایست برای هر دشت برنامه ای مجزا داشت.

 رییس مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر توفیق بخش کشاورزی و صنعت در افزایش بهره وری آب، تصریح کرد: برای ارتقای بهره وری آب انجام اقداماتی چون محدودیت کشت در دشت های ممنوعه، تغییر الگوی کشت و تغییر فصل کشت ضروری است.

وی، ارتقای بهره وری آب را جوابگوی بحران های آتی عنوان و تصریح کرد: اگرچه روند افزایش بهره وری آب کشاورزی در کشور صعودی بوده اما این روند برای رفع بحران آب کافی نیست.

وی افزود: در دهه 60 برای تولید 4 میلیون تن گندم 14.7 میلیارد مترمکعب آب مصرف می شد اما در سال های اخیر با صرف 10 میلیارد مترمکعب آب حدود 9 میلیون تن گندم تولید شده است.

شریعتمدار به امضای تفاهم نامه ای بین وزارت جهاد کشاورزی و اتاق ایران در آذرماه پارسال با موضوع بهره وری آب اشاره کرد و گفت: بر این اساس، 2 برنامه پنجساله نوشته و مقرر شد سطح زیر کشت، تولید و عملکرد و بهره وری آب برای هر محصول در مقاطع زمانی ابتدا و انتهای هر برنامه احصا شود.

وی، تصریح کرد: در این تفاهم نامه پیش بینی شده که بهره وری در محصولات زراعی از 1.32 به 2.23 کیلوگرم بر مترمکعب و در محصولات باغی از 0.7 به 2.1 کیلوگرم بر مترمکعب برسد.

 رییس مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق بازرگانی ایران در پایان گفت: بر مبنای محاسبات ما در طول این دوره علاوه بر صرفه جویی ۲۹ میلیارد مترمکعب آب معادل ۳۳ درصد، میزان تولید محصولات کشاورزی به 134 میلیون تن برسد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید