Iranian Agriculture News Agency

معاون سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی:

برای احداث گلخانه، تسهیلات با کارمزد 7درصد پرداخت می شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی ضمن تبریک هفته دولت گفت: یکی از اقدامات مهم جهادکشاورزی در هفته دولت تبیین کشت گلخانه ای است عمده پروژه های افتتاحی در این هفته نیز در حوزه گلخانه ها و باغات هستند.

برای احداث گلخانه، تسهیلات با کارمزد 7درصد پرداخت می شود

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان شمالی، دکتر جواد تشکری افزود: احداث گلخانه ها ازجمله سیاست های مهم وزارت جهادکشاورزی است که تسهیلات و اعتبارات خوبی هم در این زمینه درنظر گرفته شده است و با توجه به شرایط خشکسالی که در استان شاهد آن هستیم نیز بحث گسترش گلخانه ها مورد تاکید است.

وی هدف از کشت گلخانه ای را افزایش 10 برابری تولیدات با انتقال کشت های سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه اعلام نمود.

دکتر تشکری با اشاره به سرعت خیلی خوب افزایش گلخانه ها در کشور و استان  اظهار داشت: سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی طی 5 سال گذشته موفق شد سطح گلخانه های استان را از 13 هکتار به 53 هکتار در سال جاری افزایش دهد که این رقم رو به رشد است

وباتوجه به اینکه در کشت گلخانه ها هیچگونه محدودیتی از نظر تنوع محصولات وجود ندارد، کشت انواع محصولات گلخانه ای توصیه میشود.

 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با اشاره به باغات بعنوان یکی از پتانسیل های استان ازجمله باغات انگور، زردآلو و بادام گفت: با زیرپوشش بردن این باغات زیر سایه بان  میتوان علاوه بر حفاظت از سرمازدگی، میزان کیفیت و کمیت محصول را نیز افزایش داد.

وی گفت: برای صدور مجوز گلخانه های کوچک مقیاس تسهیلات خوبی وجود دارد و کشاورزان در تمامی روستا ها میتوانند تا 300 متر مجوز بگیرند و همچنین زمینه خوبی برای صادرات گوجه فرنگی و خیار فراهم شده و کشاورزان باید نکات بهداشتی جهت سلامت محصول و استانداردهای حداقلی  را رعایت نمایند و از نظر کمیت به تناژ قابل قبول برسند تا بتوان  بدون مشکل این محصولات را  صادر نمود.

این مقام مسئول گفت: اخیرا گیاهانی مثل زعفران را نیز در قالب گلخانه های هیدروپونیک که با آب حدقلی کار میکند میتوان کاشت و زمینه کار در گلخانه ها  بسیار گسترده است و بدلیل حق انتخاب بالا در تمام طول سال تولید امکان پذیر است.

وی از پرداخت تسهیلات با کارمزد 7درصد برای احداث گلخانه  با  مدت 2 سال تنفس و دوره بازپرداخت  5 ساله خبر داد و افزود: هیچگونه سقفی برای این وام ها درنظرگرفته نشده و هزینه انرژی گلخانه با حداقل میزان طبق تعرفه کشاورزی پرداخت میشود.

دکتر تشکری با اشاره به اینکه مجوز احداث گلخانه توسط نظام مهندسی صادر میشود گفت: روند اخذ استعلامات موردنیاز جهت  صدور مجوز تسهیل شده و از اشتغال خانگی حمایت میشود و در این زمینه آموزش ها و توصیه های فنی لازم نیز داده میشود.

وی درخصوص طرح فراز تاکستان تصریح نمود: باتوجه به اینکه در زمینه بهره وری تولید انگور دیم ، خراسان شمالی رتبه اول کشوری را دارد و همچنین بدلیل آشنا بودن مردم استان با کشت و کار این محصول ، انگور جزو مهم ترین محصولات باغی استان بشمار میرود اما نحوه پرورش کشت انگور در استان پیشرفته نیست و به صورت سنتی انجام میشود  که با تغییر نحوه کشت  میتوان عملکرد محصول را افزایش داد، به این صورت که کاشت این محصول بر روی داربست تحت عنوان فراز تاکستان ، در کنترل آفات و بیماری ها موثر است  و در مقابل سرما زدگی نیز حفظ خواهد شد و رعایت بهداشت و برداشت محصول تسهیل  میشود و در این زمینه برای تغییر روش کشت سنتی به مدرن تسهیلات خوبی به کشاورزان ارائه میگردد.

تشکری گفت در سال 95 بیماری سفید داخلی انگور طغیان نمود وخسارت زیادی را به باغات انگور استان وارد کرد که با طرح فراز تاکستان میتوان با این بیماری مقابله نمود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید