Iranian Agriculture News Agency

رئیس جهاد کشاورزی فارس:

از صنایع فرآوری انگور حمایت می‌شود

جشنواره غوره دشمن زیاری برگزار شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: راه اندازی صنایع فرآوری انگور علاوه بر ایجاد ارزش افزوده، اشتغال زایی و جلوگیری از ضایعات محصولات را به دنبال دارد از این رو حمایت از راه اندازی این صنایع در استان فارس و منطقه دشمن زیاری در دستور کار قرار دارد.

از  صنایع فرآوری انگور حمایت می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، محمدمهدی قاسمی روز جمعه 8 شهریور ماه  در آئین شکرگزاری غوره دشمن زیاری واقع در شهرستان ممسنی با اشاره به اینکه صنایع فرآوری در حوزه شیره انگور، سرکه، الکل و سایر فرآورده‎های قابل استحصال از انگور امکان‌پذیر است، افزود: حمایت از صنایع فرآوری در دستور کار قرار دارد درهمین راستا تسهیلات ارزان تری از تسهیلات رایج بانک ها جهت حمایت از  افراد راغب به راه اندازی صنایع فرآوری در نظر گرفته شده است.

به گفته وی برگزاری جشنواره غوره در منطقه دشمن زیاری در سنوات اخیر و به همت مردم این منطقه، باعث معرفی دشمن زیاری به سایر مردم استان فارس و کشور شد.

قاسمی با اشاره به اینکه انگور و غوره،  نقش و جایگاه خاصی در اقتصاد منطقه دشمن زیاری و استان فارس دارد، تصریح کرد: استان فارس با حدود 65 هزار هکتار سطح زیرکشت انگور، 24 درصد از سطح زیر کشت انگور کشور را دارد و این  باغ‌ها تولیدی بالغ بر 500 هزار تن دارند.

به گفته وی عمده شهرستان های تولید کننده انگورممسنی، سپیدان و شیراز است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه مردم منطقه دشمن زیاری خواستار راه‌های بین مزارع و جاده بین باغ‌ها بودند، گفت: مطالبات مردم منطقه براساس اعتبارات و تملک مالی که دولت داشته حمایت شده است.

وی خواستار حمایت نمایندگان و مسئولین استان فارس در جهت جلب اعتبارات بیشتر به منظور ایجاد سهولت در رفت و آمد مردم به باغ ها شد.

قاسمی از دیگر درخواست‌های مردم به درخواست اسناد باغ‌ها اشاره کرد و افزود: بر اساس قانون هر جایی که جنگل، مرتع و بیشه زار باشد در مناطقی که جنگل غالب بوده در مالکیت دولت است ولی تا زمانی که این باغ ها مورد بهره برداری قرار گیرد در قالب ماده سه حق بهره برداری، هیچ کسی به حقوق کشاورزان هیچ تعدی نمی کند و در مکان‌‎هایی که باغ یا اراضی کشاورزی غالب باشد، در قالب کمیسیون رفع تداخلات موازی در اختیار مردم قرار می گیرد.

وی اظهار کرد: با مستحدثات در حد یک اتاق کارگری جهت رفع خستگی و نگهداری ادوات باشد، به شرط اخذ مجوز مخالفت نمی‌شود و در صورتی که مجوز اخذ نشود، این رفتار غیر قانونی است و قطعا به لحاظ قانونی برخورد خواهد شد.

به گفته قاسمی اخذ مجوز قانونی باعث کوتاه شدن دست سودجویانی که به دنبال ویلاسازی هستند خواهد شد و حفظ اکوسیستم طبیعی را به دنبال داشته و به نفع مردم است.

پایداری باغ‌های منطقه به برکت درختان بلوط است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه پایداری باغ‌های منطقه به برکت درختان بلوط است، گفت: باید از این جنگل‌های خدادادی و از این بلوط ها که قدمتشان از باغ‌های احداثی ما بسیار بیشتر است مراقبت کنیم.

وی با اشاره به اینکه بدون درختان بلوط اکوسیستمی که در اینجا پایدار شده قطعا پایدار نمی‌ماند، افزود: همانگونه که با هدف رونق تولید و معرفی منطقه به عنوان یک منطقه گردشگری، جشن شکرگزاری با همت مردم برگزار می‌شود انتظار می‌رود همه مردم دست به دست هم داده ودر کنار بخش دولتی در حفاظت از بلوط کوشا باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بیان کرد: برخی از سودجویان شبانه درختان بلوط را قطع کرده و از چوب آن استفاده می‌کنند و مردم باید خودشان حافظان بلوط باشند.

قاسمی با بیان اینکه پرورش قارچ های همزیستی در کنار بلوط، ارزش اقتصادی بسیار بالایی دارد، اظهار کرد: پرورش این قارچ ها در کنار ریشه بلوط به مردم آموزش داده شود و به صورت پایلوت در این منطقه اجرا شود.

دشمن زیاری از توابع شهرستان ممسنی در 95 کیلومتری شهرستان شیراز قرار دارد و از مناطق انگورخیز استان فارس  است.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید