Iranian Agriculture News Agency

طهماسبی تاکید کرد:

ضرورت توسعه مکانیزاسیون زعفران کشور

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: عدم توسعه مکانیزاسیون در حد ضرورت و نیاز، نقطه ضعف موجود در تولید زعفران کشور محسوب می شود.

ضرورت توسعه مکانیزاسیون زعفران کشور

به گزارش ایانا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، محمدعلی طهماسبی روز پنجشنبه در مراسم افتتاح مرکز آموزشی علمی - کاربردی گروه کشاورزی تولید سحرخیز در مشهد افزود: علت کمرنگ بودن توسعه و ترویج مکانیزاسیون در صنعت زعفران، اشتغالزا بودن این بخش و احتمال تاثیر منفی مکانیزاسیون بر میزان اشتغال آن است.

وی اظهار داشت: این در حالی است که توسعه مکانیزاسیون از پرت محصول، کاهش کیفیت و برخی اتفاقات ناخوشاید در زمان برداشت به شدت می کاهد.

وی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی باید خود با قوت و تمامیت وارد عرصه شود و در حوزه بهبود وضعیت زعفران سرمایه گذاری کند، گفت: بورس زعفران، شفافیت قطعی در قیمت این محصول، تسریع در سپردن زعفران در بورس و اوراق بهادار و تشکیل شرکت های بزرگ در عرصه کشت و تولید این محصول استراتژیک از نیازهای امروز این محصول می باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: از نظام و بازار خرده پا در زعفران چیزی عاید نمی شود و باید ورود شرکت های بزرگ در این عرصه و بازاریابی در این حوزه محقق شود.

وی با اشاره به اینکه کشاورزی قراردادی در حوزه زعفران می تواند یک رخداد بزرگ در حوزه تولید این محصول محسوب شود، ادامه داد: با اجرای طرح کشاورزی قراردادی  کلیه برداشت ها و تولیدات زعفران و زمین برداشت شده از آن دارای شناسنامه می شوند و به این ترتیب می توان میزان کیفیت، نقاط قوت و ضعف و نیز سابقه کشت و برداشت را به راحتی ردیابی کرد که در این زمینه برخی شرکت های تولید زعفران در حال همکاری و مشارکت هستند.

طهماسبی گفت: محصول زعفران در کشور ما به گیاه مهاجر تبدیل شده به این معنا که ۱۱۵ هزار هکتار سطح زیر کشت این محصول در چندین استان کشور است و دیگر محدود به یک یا دو استان نیست.

وی با تاکید بر اینکه باید برای درآمدزایی از زعفران بیش از گذشته برنامه ریزی هدفمند صورت گیرد، افزود: باید با تمام توان و برنامه ریزی و همکاری بخش خصوصی از این  محصول ارزشمند حفاظت شود و در جهت حفظ و ارتقای جایگاه آن در عرصه جهانی کوشید.

در این مراسم مرکز آموزشی علمی - کاربردی گروه کشاورزی تولیدی سحرخیز با ظرفیت ۲۲۰ دانشجو در چهار رشته کاردانی حرفه ای  بازاریابی، کاردانی فنی باغبانی تولید و فراورده های زعفران، کاردانی فنی باغبانی تولید و فراوری چای و کاردانی فنی باغبانی گیاهان دارویی و معطر افتتاح شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید