Iranian Agriculture News Agency

استاندار آذربایجان شرقی بر ضرورت هدف‌محوری دانشگاه‌ها و حرکت آنها به سمت کارآفرینی تاکید کرد

همزمان با پنجمین روز هفته دولت، عملیات اجرایی احداث شهرک نخودپزان ممقان در شهرستان آذرشهر تحت عنوان مجتمع تولید ، فرآوری ، بسته بندی حبوبات ، آجیل ، خشکبار و نخودچی ممقان با حضور استاندار آذربایجان شرقی و رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی آغاز شد.

استاندار آذربایجان شرقی بر ضرورت هدف‌محوری دانشگاه‌ها و حرکت آنها به سمت کارآفرینی تاکید کرد

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، دکتر محمدرضا پورمحمدی در حاشیه این مراسم با بیان اینکه حجم بالای پروژه‌هایی که در استان افتتاح می‌شود، حاکی از چرخش چرخ بزرگ انقلاب است و این روند، ادامه خواهد یافت افزود: مردم ما، مردان روزهای سخت هستند و در گذر از وضعیت فعلی و حرکت به سمت توسعه، پیشرفت و اقتدار روزافزون نیز موفق خواهند بود.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین بر ضرورت هدف‌محوری دانشگاه‌ها و حرکت آنها به سمت کارآفرینی تاکید کرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با اشاره به تغییرات اقلیمی و خشکسالی رخ داده در استان گفت: بحران خشکی دریاچه ارومیه ضرورت تغییر الگوی کشت و اصلاح الگوی مصرف آب را در منطقه دو چندان کرده و با توجه به اینکه سهمی از نخود مورد نیاز نخودپزان ممقان وارداتی است لذا در این راستا طبق برنامه ریزیهای صورت پذیرفته در نظر داریم کشت محصولات کم آب بر همچون نخود که مقاوم به شوری هستند را  در استان به ویژه حوضه دریاچه ارومیه کشت کنیم.

مهندس فتحی با بیان اینکه علاوه بر واحدهای صنعتی بزرگ، بالغ بر 1200 واحد صنایع تبدیلی و کارگاهی کوچک در شهر ممقان برای فرآوری 120 هزار تن نخودچی مشغول به کار هستند ادامه داد: 90 درصد کل نخودچی دنیا در شهرستان ممقان فرآوری و به اقصی نقاط دنیا و کشورهای مختلف صادر می شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان افزود: در شهرستان آذرشهر تعداد 150 واحد کارگاه کوچک تولید لپه با ظرفیت200 هزار تن فعال بوده که محصول تولیدی نیز از شهرت خاصی برخوردار است.

وی با بیان اینکه کلنگ زنی مجتمع نخودچی ممقان در زمینی به مساحت18 هکتار انجام یافت گفت: با احداث و راه اندازی این شهرک برای 1000 نفر اشتغالزایی مستقیم و 2000 نفر اشتغالزایی غیرمستقیم ایجاد شده و در مجموع 1370 خانوار از مزایای راه اندازی و فعالیت این شهرک بهره مند خواهند گردید.

گفتنی است که عملیات ساخت فاز یک واحد فرآوری مواد غذایی، نخود و خشکبار شهر ممقان در  پنج هکتار زمین و سرمایه‌گذاری اولیه 10 میلیارد ریال آغاز شده است که در این مجتمع 250 واحد نخودچی با متراژ متوسط200 مترمربع ایجاد خواهد شد که سرمایه اولیه برای  آغاز عملیات اجرایی این مجتمع500 میلیارد ریال اعلام شد.

به گفته مهندس آخوندی مدیر این طرح، اشتغال‌زایی برای بیش از یک هزار نفر از جوانان منطقه و افزایش صادرات مواد غذایی، از مزایای این طرح به شمار می‌رود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید