Iranian Agriculture News Agency

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کرمان:

واردات آفت کش ها بدون رعایت تشریفات قانونی قاچاق محسوب می شود

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: بر اساس اعلام سازمان حفظ نباتات کشور با عنایت به شیوع پدیده قاچاق و توزیع آفت کش های کشاورزی و تبعات سوء این نوع فعالیت بر سلامت محصولات کشاورزی تولیدی در سطح کشور و نیز موجودات و محیط زیست ، مصرف کنندگان باید برخی نکات لازم در خصوص آفت کش کشاورزی قاچاق دقت نمایند.

واردات آفت کش ها بدون رعایت تشریفات قانونی قاچاق محسوب می شود

به گزارش خبرنگار ایانا در کرمان، طاهری افزود: هر نوع آفت کش کشاورزی که بدون رعایت تشریفات قانونی (از قبیل مجوزهای قانونی سازمان حفظ نباتات ، مقررات واردات و صادرات و ...) به کشور وارد شود آفت کش قاچاق محسوب می شود .

وی تصریح کرد: یکی از علائم شناسایی سموم قاچاق، سمومی هستند که فاقد مجوزهای مربوطه از سازمان حفظ نباتات یا سایر مراجع ذیصلاح می باشند و در اکثر موارد دارای برچسب هایی به زبان غیر فارسی هستند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان تاکید کرد: سموم قاچاق اغلب در فهرست سموم مجاز کشور مندرج در سایت سازمان ثبت نشده اند، همچنین سموم ثبت نشده در فهرست مزبور بدلیل فقدان مجوز قاچاق محسوب می شوند.

طاهری در ادامه اذعان داشت: ضروری است بازدیدهای مستمر اعم از دوره ای یا تصادفی توسط کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و کارشناسان سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان، از فروشگاه های سموم دفع آفات نباتی انجام گیرد و در صورت مشاهده سموم قاچاق اقدامات لازم صورت پذیرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: پس از کشف سم دفع آفات نباتی قاچاق، فوراً با حضور نمایندگان تعزیرات و اماکن و صاحب کالا اقدام به تنظیم صورتجلسه کشف با درج مشخصات کامل کالای مکشوفه  که معمولا بر روی ظروف کالا درج و الصاق شده است و ذکر دقیق مقدار آن و محل کشف و ... و نیز مشخصات کامل فروشنده، نگهدارنده یا حمل کننده کالا قاچاق کشف شده گردیده و یک نسخه از صورتجلسه تنظیمی به همراه نمونه سم مزبور به سازمان حفظ نباتات کشور ارسال می شود.

وی اعلام کرد: بر اساس ماده 53 قانون مبارزه با قاجاق کالا و ارز مصوب سال1392 کالای مکشوفه باید به همراه رونوشت صورتجلسه کشف، بلافاصله تحویل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی شود و کالاهای مکشوفه قاچاق و همچنین مظنون به قاچاق به هیچ عنوان اجازه مصرف ندارند و بر اساس مقررات ماده 11 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مراتب می ­بایست از طریق ارجاع امر به سازمان تعزیرات حکومتی مورد پیگیری قرار گرفته و با رصد پرونده مطروحه در شعب مربوطه ، موضوع تا مرحله صدور رأی و امحاء سموم مکشوفه مورد پیگیری قرار می گیرد.

طاهری ادامه داد:  پس از صدور حکم قطعی مبنی بر قاچاق بودن کالای مکشوفه و بر اساس بند الف ماده 10 آیین نامه اجرایی مواد 55و 56 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی موظف است نسبت به امحاء آنها با حضور نمایندگان دستگاه های مربوطه و مطابق دستور العمل امحا ء کالاهای قاچاق مکشوفه، اقدام نماید.

وی خاطر نشان کرد: سازمان حفظ نباتات در صورت احراز قاچاق بودن آفت کش های مکشوفه توسط کارشناسان و مراجع ذیربط، به منظور اطلاع رسانی همگانی در جهت خودداری از تهیه، توزیع و مصرف ترکیب یا ترکیبات مذکور و شناسایی مکان های عرضه و پیگیری از طریق دستگاه های مربوطه تا معرفی متخلفین به مراجع ذیربط شامل مراجع قضایی ، سازمان تعزیرات حکومتی ، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان و اعمال موازین قانونی، نسبت به اعلام مراتب به واحدهای ذیربط و درج در سایت اینترنتی اقدام لازم را بعمل می آورد .

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید